Hoe moet je een landingspagina optimaliseren?

Optimaliseren landingspagina

Als bezoeker is het altijd fijn om op een goede landingspagina terecht te komen. Als deze goed geoptimaliseerd is dan zal je hoogstwaarschijnlijk meer bezoekers krijgen en ook meer conversies hebben. Wat houdt een goede landingspagina nu in? En hoe kan deze converterend zijn? Je ontdekt het allemaal in deze blog!

Een landingspagina: wat houdt het precies in?

Een landingspagina is een pagina waarop zoekers uitkomen na het opzoeken van een bepaald zoekwoord in een zoekmachine. Bezoekers kunnen er ook op terecht komen via specifieke advertenties. Een landingspagina heeft twee hoofddoelen: enerzijds hoog scoren in de ranking van de zoekmachine. Anderzijds wil je meer conversies krijgen. Deze blog zal je helpen om een goede landingspagina op te zetten om je bezoekers te overtuigen om een conversie te voltooien. Een conversie kan verschillende zaken zijn: inschrijven voor een nieuwsbrief, offerte aanvraag, het aanschaffen van een bepaald product en nog veel meer.

Waarom landingspagina?

Als organisatie is het enorm belangrijk om een kwalitatieve landingspagina te hebben. Wanneer bezoekers iets specifiek zoeken is het belangrijk om hen direct naar de juiste pagina te leiden. Er zijn namelijk veel bezoekers die de homepage onmiddellijk verlaten omdat ze direct op de juiste pagina willen uit komen. Als je dit niet optimaliseert zal je veel potentiële klanten verliezen.

Probeer dus als bedrijf een goede structuur te vinden in je landingspagina. Bezoekers hebben/nemen de tijd niet om heel je webpagina te lezen. Ze scannen eerder een pagina en gaan op zoek naar informatie die van toepassing is voor hen. Zorg er dus voor dat de tekst overzichtelijk is en dat de informatie relevant is voor de zoekopdracht.

Enkele belangrijke punten voor een goede structuur:

Vermijd afleiding

Bezoekers zijn zeer snel afgeleid. Vermijd daarom zoveel mogelijk afleiding op je landingspagina. Zorg voor content die relevant is voor het doel van je webpagina. Verwijder elementen van je landingspagina die niets te maken hebben met de inhoud. Dit kan zijn: klikken naar andere pagina’s, de navigatiebalk of afbeeldingen die niets te maken hebben met de inhoud van je pagina. Je wilt dat alle elementen dezelfde boodschap doorgeven.

Gebruik de juiste titel

Om bezoekers een duidelijke structuur te geven van de webpagina is het belangrijk om een goede titel uit te kiezen. Bezoekers weten dan of ze wel of niet op de juiste pagina zitten. Er zijn drie voorwaarden die elke titel moet hebben om de kans op conversie te verhogen. Aandacht trekken van de bezoeker, interesse behouden en het gewenste doel uitlokken( inschrijven nieuwsbrief, aankopen etc.). De webpagina heeft namelijk één hoofddoel. Verwoord dit doel dan ook goed in de titel. Als de titel goed bij de bezoeker aansluit dan zal hij het sneller lezen.

Probeer de focus altijd op het probleem te leggen waar de bezoeker mee zit. Toon met je titel aan hoe vervelend het probleem is en dat jouw landingspagina een oplossing kan aanbieden aan de bezoeker. Op deze manier geef je een duidelijk beeld aan van wat hij of zij mag verwachten. Vergeet ook het belangrijkste zoekwoord van de webpagina te vermelden in je titel. Dit zal een effect hebben op je SEO ranking binnen Google.

Tussentitels en opsommingstekens

Zorg ervoor dat je webpagina tussenkoppen heeft. Dankzij tussenkoppen hebben bezoekers een beter zicht op wat jouw landingspagina aanbiedt. Ze kunnen meteen op zoek gaan naar welke informatie relevant is voor hen. Probeer altijd kort en krachtig te zijn in je beschrijving. Overbodige tussenkoppen zijn niet nodig, gebruik ze enkel wanneer het een betere structuur geeft aan je webpagina. Indien je overbodige tussenkoppen gebruikt kan het gebeuren dat de conversie veel lager zal zijn.

Kies er voor om specifieke zinnen of woorden in het vet te zetten. Zo val je meer op en is het gemakkelijker voor je bezoeker om de landingspagina te scannen. Probeer ook af en toe witregels te gebruiken. Op deze manier breek je grote teksten en geef je wat rust aan je bezoekers. Het maakt het meer overzichtelijker om te scannen en te lezen.

Opsommingen met bullets is zeker en vast ook van toepassing bij het opstellen van een webpagina. Bezoekers van de website zien in één oogopslag wat de webpagina vertelt.

Nadat de inhoud van de webpagina geoptimaliseerd is, is het belangrijk om andere elementen ook goed te structuren. Denk maar invulformulieren, afbeeldingen, doorverwijzende linken en nog veel meer. Zorg er dus voor dat al deze elementen gebruiksvriendelijk zijn.

Inhoud van een kwalitatieve landingspagina

De inhoud van een landingspagina is ook zeer belangrijk. De bezoeker verwacht inhoud die te maken heeft met je titel, zorg er dus voor dat je die belofte nakomt, vermijd clickbait.

Content

De belangrijkste informatie verwerk je helemaal in het begin van je webpagina. Dit is omdat bezoekers het moeilijk hebben om zich te concentreren. Ze willen zo snel mogelijk een antwoord op hun vraag. Indien ze het niet direct zullen vinden zullen ze hoogstwaarschijnlijk de website verlaten. Denk dus goed na welke probleem je klant heeft en toon aan hoe je dit kan oplossen. De meeste bezoekers zullen niet alles lezen dus is het belangrijk dat je de belangrijkste informatie in het begin van je webpagina vermeld. Ook is het belangrijk dat je landingspagina snel laad, online bestaat er een tool om te testen hoe snel een webpagina is.

Contactformulier

Contactformulier

Landingspagina’s hebben tal van belangrijke onderdelen, ook een contactformulier is er één van. Als bezoekers informatie na laten dan krijgen ze iets in de plaats terug (offerte, nieuwsbrief etc.). De gegevens die je krijgt van bezoekers kan je dan toevoegen aan je database. Maar wat is nu de ideale positie voor een formulier op een landingspagina?

Er zijn twee opties. Boven of onder de fold. Beide mogelijkheden hebben zowel voor als nadelen. Als organisatie moet je gaan kijken naar de complexiteit van je product of dienst. In sommige gevallen is het wat moeilijker om iets te verkopen, potentiële klanten hebben soms meer uitleg nodig. Bij eenvoudige producten zet je het beter boven, bij complexe onderaan.

Probeer maximaal gebruik te maken van formulieren op je webpagina. Denk goed na over welke content je wilt aanbieden in ruil voor gegevens. Je wilt als het ware aan de verwachting voldoen die de bezoeker verwacht. Vermijd overbodige vragen bij een formulier. Eén vraag kan heel veel verschil maken voor bezoekers. Dit kan opnieuw een groot effect hebben op je conversie. Maak het zo relevant mogelijk en probeer niet op te dringen.

Hoeveel velden moet je nu precies kiezen? Wel dit hangt af van webpagina tot webpagina. Indien je een aantrekkelijk en kwalitatief aanbod hebt dan kan je meer vragen stellen. Met exclusieve content zoals een uniek e-book kan je al heel wat terug vragen. Met een krachtig aanbod zal een bezoeker sneller geneigd zijn om meer velden in te vullen op een formulier.

Bezoekers waarmee je al een klantrelatie hebt zullen wellicht sneller extra informatie achter laten dan andere. Hij of zij is hoogstwaarschijnlijk bekend met het merk en heeft vertrouwen erin.

Tenslotte mag je zeker niet vergeten om de privacy melding toe te voegen. Bezoekers moeten expliciet toestemming geven om hun data door te geven. Dit is een verplichting door de Europese GDPR wetgeving. Vermeld ook steeds waarom je de data gebruikt, probeer dus een goede reden te geven waarom je die data wilt..

Call-to-action (CTA)


Het laatste element van de webpagina is een call-to-action (CTA). Je wilt met je landingspagina bezoekers aanzetten tot een bepaalde actie (conversie). Nadat de bezoeker alle informatie heeft binnengekregen, zit er nog maar één ding op: hij of zij moet overgaan tot een actie.

Binnen je doelstelling kies je welke call-to-action je wilt creëren. Wil je dat bezoekers zich inschrijven voor een nieuwsbrief? Maak dan gebruik van een formulier waarop ze hun naam en e-mailadres achter kunnen laten. Wil je dat bezoekers een product of dienst aanschaffen? Voorzie dan een opvallende tekst om bezoekers te stimuleren om te klikken. Er zijn tal van mogelijkheden om bezoekers te laten overgaan tot een actie. Maak er daarom gebruik van.

Bij het opmaken van een CTA zijn er een aantal punten waarmee je rekening moet houden.

  • Zorg voor een krachtige call-to-action. Activerend taalgebruik wordt wel degelijk beloond. Je kan kiezen voor ‘Verzenden’ maar je maakt het leuker als je er ‘Ja, ik wil mij graag inzetten om te helpen’ zet.
  • Opvallend design kan je als bezoeker simpel niet negeren. Zorg voor een grote knop en een uniek design. Als de CTA uit het oog springt is er namelijk een grotere kans op conversie.
  • Beantwoord de vragen van je bezoeker. Zorg voor een duidelijke waarde propositie. Wat gebeurd er met de gegevens? Wat houdt de download in? Waar leidt de link hij of zij naartoe? Het zijn allemaal vragen waarop je een antwoord moet kunnen op geven

Thank you page

De bezoeker heeft ook nood aan een bedankings pagina. Als een bezoeker een gewenste actie uitvoert is het normaal dat je hem hiervoor bedankt. Op deze manier toon je aan dat de registratie gelukt is en dat je hij of zij hiervoor wilt bedanken. Het is als het ware een plaats waarbij je een belofte nakomt, hij krijgt dan het aanbod te zien, of een knop komt tevoorschijn om iets te downloaden.

Als de bedankings pagina succesvol is bij de bezoeker dan is dit een nieuw startpunt voor je mogelijke klant. Je wilt met de thank you page extra aandacht vragen en nieuwe mogelijke boodschappen sturen. Het kan weleens een stap zijn in een volgende call-to-action.

Enkele punten waarmee je rekening moet houden bij het creëren van een bedankings pagina:

  • Een webpagina heeft als hoofddoel om je bezoeker te laten overgaan tot een actie (CTA). Bij een bedankings pagina is dit heel anders. Om nieuwe gegevens te krijgen van de bezoeker is het slim om links toe te voegen op de thank you pagina. Op deze manier krijg je extra gegevens en maak je de bezoeker al klaar om een volgende stap te ondernemen.
  • Bedank de bezoeker alvast voor zijn interesse in het product of dienst. Wees hiermee simpel, doe het niet overdreven maar geef toch een duidelijke boodschap mee. Bezoekers vinden het fijn als ze een ‘vriendelijk bedankt voor u in te schrijven tevoorschijn zien.
  • Maak een link of dergelijke duidelijk naar je bezoeker toe. Dit kan gaan over een demo, download of dergelijke. Kom de belofte na en ga niet opnieuw informatie gaan vragen van je bezoeker, mogelijk zal hij afhakken.
  • Het is ook altijd verstandig om het social media verhaal te laten verschijnen op je bedankings pagina. Dit hangt natuurlijk af van het platform dat je wilt gebruiken. Als organisatie wil je graag vermijden dat je gamma beschikbaar is zonder dat de bezoeker iets moet doen. Hou dus in het achterhoofd welke pagina’s je precies deelt op sociale media. Ontdek hoe je clicks kan verhogen op sociale media.
  • Als de bezoeker beslist dat hij niets meer te zoeken heeft op de website zal hij deze verlaten. Probeer daarom door te verwijzen naar een relevante blogpost. Je kan ook een nieuwe CTA voorstellen.

Als organisatie kan je ook nog altijd een bedankings mailtje sturen naar je bezoeker. Op deze manier is er een nieuw contactpunt aanwezig. In deze mail kan je dezelfde informatie zetten of zelfs extra info. Bezoekers hebben niet altijd tijd om een nieuwe call-to-action te doen, daarom is het geen slecht idee om een extra mail te sturen. Hij opent de mail dan op een ander moment en op deze manier is er terug contact. Op deze manier open je nieuwe opportuniteiten voor in de toekomst. Er is hier sprake van remarketing.