Remarketing

Remarketing

Blijft het winkelmandje van potentiële klanten op jouw website of mobiele app vaak wat langer gevuld staan? Dit kan met veel factoren te maken hebben. Maar, er is wel degelijk een oplossing om toch een aantal nieuwe klanten over de streep te trekken. Want het is natuurlijk jammer dat veel bezoeken niet eindigen in een conversie. Wil je weten wat de oplossing is voor dit probleem? Lees dan deze blog over remarketing.

Wat is remarketing?

Remarketing is een manier om opnieuw contact te leggen met de personen die al eerder terechtgekomen zijn op jouw website of mobiele app. Dankzij deze online marketing methode kan je jouw advertenties strategisch aanpassen aan de doelgroepen en kan je de naamsbekendheid vergroten of de doelgroep herinneren dat ze nog iets in hun winkelwagentje vergeten zijn. Je kan dus jouw potentiële klanten achtervolgen om hen toch te overtuigen van jouw bedrijf.

Werking remarketing

Maar hoe werkt remarketing nu eigenlijk? Wel, om te beginnen plaats je een remarketingtag op de pagina’s die voor jou belangrijk zijn. Dit kan natuurlijk ook op elke pagina. Een remarketingtag is een klein codefragment (pixel) dat je in de back-end van je website plaatst. Met behulp van een (legale) cookie worden de bezoekers van je website in een lijst geplaatst. Zo weet je provider exact aan wie de remarketing-advertenties getoond mogen worden. Een kort voorbeeld van een remarketing-campagne: een bezoeker komt terecht op jouw webshop en kijkt even rond bij de schoenen. Ze legt een paar schoenen in een winkelmandje maar beslist uiteindelijk om de schoenen nog niet te bestellen. De dag nadien krijgt zij een advertentie te zien via YouTube waarin de schoenen te zien zijn die ze dag voordien bekeek.

Voordelen remarketing

Remarketing kan jouw bedrijf een 3 duidelijke voordelen aanbieden.

  • Meer conversies: wanneer een advertentie relevant is voor de getargete persoon dan kan dit leiden tot een conversie.
  • Effectiviteit: de kosten voor een remarketing-campagne zijn ongeveer gelijk aan de kosten van een standaard advertentie. Maar ze zorgen natuurlijk wel voor meer conversie. 
  • Bereik: doordat Google een zeer platform is dat door enorm veel mensen gebruikt wordt, heb je natuurlijk ook het voordeel om heel wat mensen in 1 keer te bereiken. 

Soorten remarketing-campagnes

Een remarketing-campagne kan op verschillende manieren worden uitgerold. Er zijn verschillende soorten kanalen die het mogelijk maken om deze methode toepassen. Enkele voorbeelden:

  • Google Ads remarketing (Display Network): door een tag te plaatsen op elke pagina van je website kan je de bezoekers segmenteren.  De bezoekers worden achteraf opnieuw benaderd via het Google Display Network door middel van een beeld- of tekstadvertentie.
  • YouTube remarketing: door je Google-account te koppelen aan je YouTube-account, kan je via YouTube mensen retargeten. Het is voordeel hiervan is dat mensen niet op je website geweest moeten zijn om de advertentie te zien. Indien iemand enige interactie ondergaat met jouw YouTube-account, kan de persoon in kwestie gesegmenteerd worden (indien ingesteld). Zo kunnen mensen geretarget worden als ze bijvoorbeeld zich abonneren, een video liken of een video bekeken hebben.
  • Social media remarketing: door gebruik te maken van een pixel kan je via verschillende soorten online kanalen je klanten gaan retargeten. Je plaatst deze pixel op jouw website en voila! Alle potentiële klanten die jouw website bezocht hebben, krijgen de advertentie te zien via hun social mediakanalen.
  • Dynamische remarketing: bij deze vorm van remarketing ga je al een stapje verder. Hiermee volg je precies wat de bezoekers op jouw website doen en welke pagina’s ze bekijken. Ze tonen namelijk het product die door de bezoekers bekeken zijn. Een voorbeeld: wanneer je een groot aanbod aan schoenen op je website aanbiedt en je klant heeft een specifiek merk bekeken, dan kan je de klant een advertentie tonen waarin dat specifieke merk vermeld wordt.
  • Zoekmachine remarketing: dit is ook een handige functie binnen Google. Met deze soort van remarketing kan je mensen benaderen die jouw website als een bezocht hebben aan de hand van tekstadvertenties. Het verschil tussen Google Display Network en deze functie is dat de advertenties bij deze functie getoond worden wanneer bezoekers zoeken binnen de zoekmachine van Google. Ze worden pas getoond wanneer er een zoekopdracht uitgevoerd wordt.