Deze 5 SEO-strategieën zijn een must in 2023

SEO-strategieën

Een goede SEO-strategie heeft zijn voordelen voor elk bedrijf, maar welke moet je nu gebruiken. Hieronder geven wij u de 5 belangrijkste SEO-strategieën die je moet toepassen in 2023.

SEO-strategie 1: Zorg voor informatieve content

In een goede SEO-strategie speelt de content een grote rol. Interessante, relevante en kwaliteitsvolle content voor de websitebezoekers is daarom van groot belang. Websites die voldoen aan de E-A-T-richtlijnen, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness, zullen bovendien meer vertrouwen winnen bij Google.
Om meer kans te krijgen op een hogere ranking in de zoekresultaten, publiceer je op je website informatieve content, die gebaseerd is op feiten. Door deze content toon je aan dat je kennis hebt over het onderwerp.

AI-hulp voor copywriting

Omdat goede content schrijven niet altijd even gemakkelijk is, gebruiken veel copywriters AI-bots tijdens het schrijven van teksten. Een veel gebruikte en bekende AI-bot is Chat GPT. Het wordt afgeraden om copywriting-AI te gebruiken voor volledige teksten, maar je kunt de bots gebruiken voor tal van zaken om je te helpen. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Intro’s schrijven
  • teksten samenvatten
  • Research voor een onderwerp

SEO-strategie 2: E-E-A-T

Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness maken plaats voor een extra E sinds 15 december 2022. Google houdt met de kwaliteitsrichtlijnen nu ook rekening met de Experience om content te beoordelen. Als website eigenaar is het belangrijk voor Google dat je ervaring hebt in de onderwerpen waarover je schrijft.

Expertise Vs. Experience

Wat nu precies de verschillen zijn tussen de twee E’s, kun je vinden in de richtlijnen van Google.

Toon Google je experience

Door reviews toe te voegen aan je website of zelf genomen en originele foto’s te gebruiken, kun je je ervaring in het onderwerp tonen aan Google.

SEO-strategie 3: Keyword research op een nieuwe manier

Keyword research tools hebben veel waarde voor online marketeers, voorbeelden hiervan zijn SemRush, Ahrefs en Google zoekwoordenplanner. Ze bieden een grote hulp bij de aanvang van een zoekwoordenonderzoek doordat de tools zoveel informatie bieden. De tools geven je heel wat informatie, maar heeft van sommige keywords geen data of ziet het potentieel van bepaalde keywords niet ook al kunnen deze je wel helpen met een hogere ranking. Vertrouw dus niet blindelings op deze tools.

Het is dus belangrijk om naast de data ook zelf te redeneren en te vertrouwen op je eigen kennis, zo kun je bijvoorbeeld ook zoeken naar gelijkaardige zoekwoorden.

SEO-strategie 4: Ga ‘next level’ met je commerciële content

Als je kwaliteitsvolle product reviews hebt en je content is gebaseerd op verschillende onderzoeken en analyses en geschreven door een expert die het onderwerp door en door kent dan heeft de Google review update een groot voordeel voor jouw website. Google wil deze websites namelijk meer belonen door ze hoger te ranken in de zoekresultaten. Deze strategie is vooral interessant voor affiliate marketing en websites die bestaan uit reviews van verschillende producten.

Wil je de commerciële content op je website naar een hoger niveau brengen? Maak zelf originele infographics voor je website of link naar video reviews op YouTube.

SEO-strategie 5: Van actieve naar passieve linkbuilding

Linkbuilding is onmisbaar in een SEO-strategie, maar actieve linkbuilding neemt heel wat tijd en werk in beslag. Je moet analyseren, linkpartners zoeken en deze contacteren en nog veel meer, de marketeer gaat hier dus enorm actief aan de slag met linkbuilding. Er bestaat echter ook een passieve vorm van linkbuilding. Hierbij moet je niet actief zoeken naar linkpartners.

Om te beginnen met passieve linkbuilding heb je een webpagina nodig met kwaliteitsvolle en relevante content, vaak bestaat deze pagina uit belangrijke statistieken over bepaalde onderwerpen. Andere websites kunnen dan verwijzen naar deze statistieken en zo krijgen we backlinks. De marketeer moet er dan enkel voor zorgen dat deze webpagina voldoende wordt geüpdate.

Het is wel belangrijk dat je al een hoge ranking hebt in de zoekresultaten wanneer je begint aan passieve linkbuilding zodat andere websites jouw statistieken zullen gebruiken in hun teksten. Hiervoor kun je Google ads gebruiken om al een stap verder te gaan met je passieve linkbuildingpagina.