Een correct zoekwoord onderzoek uitvoeren in 5 stappen

Zoekwoorden onderzoek

In deze blogpost gaan wij jou stap voor stap begeleiden in het uitvoeren van een zoekwoord onderzoek. Uiteindelijk zal je de meest geschikte SEO-zoekwoorden hebben voor jouw SEO-campagne. Dit zijn relevante keywords met een hoog zoekvolume die door jouw klanten gebruikt worden.

Stap 1 Brainstorming

In deze stap brainstorm je jouw zoekwoorden, hier maak een mindmap op voor je hoofdcategorieën en subcategorieën. Je kan dit doen op papier of op websites zoals mindmapmaker of Miro

Als inspiratie voor je hoofdcategorieën kan je kijken naar de navigatiebalk van je website. Voor een reisbureau zou het zoekwoord ”reis boeken” een hoofdcategorie kunnen zijn. Vervolgens maak je o.b.v. je hoofdcategorie subcategorieën aan. Een handige tool hiervoor is Answer The Public. Mogelijke subcategorieën in ons voorbeeld: locatie (reis boeken Istanbul), tijd (wanneer reis boeken). Synoniemen kan je ook gebruiken als subcategorieën. Hiervoor is Synoniemen.net een bruikbare website.

De brainstormfase zal structuur brengen in de latere fase van het zoekwoord onderzoek.

Stap 2 Zoekbronnen voor zoekwoord suggesties

Nadat je jouw hoofdcategorieën en subcategorieën hebt ingedeeld ga je opzoek naar zoekwoorden. Hier zijn een aantal tools die je kan gebruiken.

Google Suggest en Google Related

In de SERP (Search Engine Results Page) kan je inspiratie opdoen voor het zoekwoord onderzoek. Wanneer je een zoekterm invult in het Google zoekveld krijg je onmiddellijk suggesties van mogelijke zoekwoorden. Onderaan de SERP krijg je zoekterm gerelateerde zoekopdrachten te zien, dit is Google Related.

Google Ads

Google Ads is ook een handige manier om nieuwe zoekwoorden te verwerven. Zij benaderen echter wel op een commerciële manier wat goede keywords zijn. Gebruikers betalen voor zoekwoorden die meer conversies naar hun bedrijf brengen. Daarom zal Google Ads keywords, die een kleinere kans op conversie hebben, niet laten zien.

SEMrush

SEMrush is ook een optie. De Keyword Magic Tool geeft je suggesties o.b.v. het zoekwoord dat je ingeeft. Je kan hierbij filteren op locatie en taal. Ook zie je de zoekvolume, intentie en ranking.

Overige tools

Een andere tool die je ook kan gebruiken om keywords te vinden is Ubersuggest. Via Ubersuggest kan je naar keyword ideas gaan en aan de hand van je zoekwoord meerdere ideeën krijgen.

Stap 3 Parameters toevoegen

In deze fase noteren we een paar parameters van de zoekwoorden. Parameters zoals het zoekvolume, hoe moeilijk het zal zijn om te ranken in de SERP, hoeveel concurrentie er zal zijn en de zoekintentie. Je kan deze parameters achterhalen met tools zoals SEMrush, Google Ads of Ubersuggest. Vervolgens kun je de zoekwoorden met deze parameters gaan rangschikken. Dit kan je uitvoeren met Google Spreadsheets of Excel.

Stap 4 Zoekwoord intentie en jouw contentstrategie

In het voorlaatste stap van je zoekwoord onderzoek ga je jouw keywords indelen aan de hand van hun zoekintentie. Stel je bijvoorbeeld voor dat je een voetbalwinkel hebt, met een online aanbod voetbalkledij en accessoires. Bepaalde zoekwoorden zijn geschikt voor mensen die in het begin van het aankoopproces zitten. Zij hebben wel intentie om op termijn te kopen maar zullen niet meteen converteren. Dit zijn mensen die opzoek zijn naar meer informatie. Zoekopdrachten hiervoor kunnen zijn: beste voetbalschoenen, welke voetbalschoenen kunstgras.

Een andere groep van SEO zoekwoorden zijn geschikt voor mensen die op het punt staan een aankoop te doen. In ons voorbeeld zou je mensen bereiken met: voetbalschoenen kopen, keepershandschoenen maat 7.

Afhankelijk van jouw content strategie kies je de relevante zoektermen. Op die manier zal je tot een juiste indeling komen.

Stap 5 Welke zoekwoorden moet ik targetten en wat doe ik hiermee?

Dit is de laatste stap in het zoekwoord onderzoek. Probeer keywords te targetten die relevant zijn voor jouw website. Deze zoekwoorden hebben het liefst een hoog zoekvolume en medium tot lage concurrentie. Afhankelijk van je intentie maak je nieuwe pagina’s aan voor je website of integreer je deze keywords in je bestaande pagina’s.

Via dit stappenplan en de bijbehorende tools krijg je de juiste hulpmiddelen om je SEO zoekwoord onderzoek gericht aan te pakken.

Voor meer informatie over dit onderwerp kan je gaan naar onze diverse blogposts over het zoekwoordenonderzoek.