Alles wat je moet weten over backlinks en linkbuilding

backlinks

Backlinks, ook wel externe links of inbound links genoemd, vormen een belangrijk onderdeel binnen SEO. En we leggen je graag uit waarom.
Maar eerst …

… wat zijn backlinks ?

Als iemand naar jouw site verwijst op zijn of haar site, dan heb je een backlink. Backlinks worden door een zoekmachine gezien als een ‘upvote’ voor jouw site. Dus hoe meer backlinks je site heeft, hoe meer vertrouwen de zoekmachines in jouw site zullen hebben. En dit heeft een positieve invloed op de ranking.

Waarom backlinks ?

Het ultieme SEO-doel is om zo hoog mogelijk te ranken in de zoekmachines en om zo veel mogelijk bezoekers op je site te krijgen. externe links kunnen je hierbij helpen op drie manieren.

Ten eerste, is je website makkelijker vindbaar door Google. De crawlers van Google vertrekken vanuit een aantal bekende URL’s om vervolgens via de hyperlinks op die webpagina op andere pagina’s te komen. Als je veel inbound links hebt, kunnen zoekmachines jouw website makkelijker en sneller vinden en de informatie indexeren.

Daarnaast heeft je website meer zichtbaarheid en bijgevolg meer bezoekers. Bezoekers die de pagina lezen van een externe website komen in contact met jouw merknaam en via de hyperlink komen ze op jouw site. Meer inbound links zorgen dus voor meer websiteverkeer, nieuwe leads en brand awareness.

Als laatste voordeel zorgen backlinks ervoor dat je beter scoort in de zoekresultaten dan de concurrentie. Een zoekmachine heeft meer waarde aan relevante links en deze zorgen voor meer pagina- en domeinautoriteit.

Goede externe links zijn belangrijk. Enkele aandachtspunten

Domein Autoriteit

Of afgekort DA, is een indicator die de sterkte van het backlinkprofiel van een website aantoont. De Domein Autoriteit van een site wordt aangeduid door een score tussen 0 en 100. Hoe hoger die score, hoe meer kans een site heeft om beter te ranken. Het is belangrijk om externe te krijgen van websites met een hoge DA, omdat deze links meer autoriteit overdragen aan jouw website. Backlinks afkosmstig van een website met een lage DA zijn niet relevant en worden vaak als spam beschouwd.

Er bestaande verschillende tools om de DA van jouw site te controleren. Moz is een voorbeeld van zo’n online tool. Maar wat is de betekenis van de Domain Autoriteit-score?

  • 60 of meer: ideaal
  • tussen 40 & 50: OK
  • minder dan 40: niet geweldig

Met deze online tool kan je ook controleren hoeveel inbound links je website heeft en zo de populariteit en autoriteit van je site te bepalen.

Follow vs NoFollow

Backlinks zijn van nature “Follow”. Dit wil zeggen dat de link een bepaalde waarde of autoriteit aan jouw website doorgeeft. Je kan Google laten weten dat de linkende pagina zich niet associeert met de externe website door een noFollow- tag toe te voegen. Door deze tag geeft Google geen autoriteit door via deze link. Dit moet je wel manueel aanpassen in de broncode

Ankertekst

De klikbare tekst waaraan een hyperlink is verbonden, wordt de ankertekst genoemd. Het woord dat je kiest, wordt onderzocht door de zoekmachines en moet een relevant sleutelwoord zijn om gevonden te worden op deze zoekwoorden.

In deze zin is het woord ankertekst de ankertekst van de hyperlink.

Relevante backlinks

De relevantie en de kwaliteit van de inbound links zijn belangrijke factoren om te bepalen of externe link al dan niet goed is.

Aantal bezoekers

De kans dat er daadwerkelijk op een inbound link wordt geklikt, is groter als de site meer bezoekers heeft.

De positie van de link …

…heeft ook een grote invloed op de autoriteit. Hoe centraler de link op de webpagina site, hoe meer waarde aan de link wordt toegekend.

Hoe kan je meer externe links krijgen?

De gulden regel luidt: “hoe waardevoller een link, hoe moeilijker deze te verkrijgen is”
Hieronder volgen vier manieren om links te krijgen.

  1. Kopen: links (ver)kopen bevindt zich in de grijze zone van SEO omdat dit tegenstrijdig is met de richtlijnen van Google. Het is een effectieve manier, maar let wel op. Het een negatief effect hebben op de zoekresultaten-ranking
  2. Uitwisselen: In ruil voor een externe link van een andere website, zet jij een hyperlink naar deze website op jouw site. Google wordt steeds strenger en keurt deze tactiek ook af
  3. Verdienen: Websitebeheerders willen naar jouw site linken vanwege de relevante, kwaliteitsvolle en interessante inhoud die je op jouw site plaats
  4. Linkbuilding: De meeste effectieve, maar meest tijdrovende strategie om kwalitatieve externe links te krijgen. Er zijn tal van strategieën om letterlijk links te bouwen. De meest succesvolle manieren bespreek ik hieronder.

Linkbuilding, hoe moet dat?

Gastbloggen

Gastbloggers schrijven content dat wordt gepubliceerd op een andere website. Zo kan je nieuwe inbound links ontvangen en in contact komen met nieuwe websitebezoekers.

Unlinked Brand Mentions

Dit is het proces waarbij je op het internet zoekt welke websites jouw merknaam vermelden, maar nog niet naar je site linken. Er zijn verschillende manieren om backlink-kansen te ontdekken:

  • Google Alerts: Met deze gratis tool krijg je via mail verwittigingen wanneer jouw opgegeven zoekwoorden worden vermeld in nieuw geïndexeerde webpagina’s
  • Google zoekbalk: Door aanhalingstekens rond de zoekopdracht te plaatsen in de zoekbalk, kan je makkelijk merkvermeldingen of een exact zoekwoord op het internet vinden.
  • SEO-tools: Er zijn verschillende online tools die al dan niet tegen betaling data geven over “brand mentions”.

De volgende stap is om de websitebeheerder van de externe site te contacteren.

Broken linkbuilding

Hierbij identificeer je “gebroken” links op externe website. Na het contacteren van de externe websitebeheerder kan hij of zij de link vervangen en dit proces is gunstig voor beide partijen.

Meer info over het verkrijgen van kwalitatieve backlinks, lees je in onze diverse artikelen over linkbuilding