Google Discover: de toekomst van SEO?

Google Discover

Wat is Google Discover?

Eerst en vooral: wat is Google Discover? Google registreert alle acties die je doet op hun zoekmachine. Op basis van je surfgedrag weet Google wat jouw interesses zijn. Als je Google opstart op je mobiele telefoon zie je tal van nieuwsberichten staan in een feed, dit is Google Discover. De content die daarop verschijnt zal aangepast zijn aan jouw surfgedrag.

Google weet direct welke content je leuk vind. Discover beperkt zich niet tot nieuwsartikelen maar toont ook verhalen over menselijke interesses, recepten, video’s over make up en nog veel meer. De publicatiedatum van een item maakt niet veel uit in Discover. Het enigste waar Google naar kijkt is of dat de content relevant is voor de gebruiker.

Hoe inschakelen?

Het is heel simpel, je installeert de Chrome app of Google app op je smartphone. Na de installatie zie je meteen relevante berichten zonder dat je een zoekopdracht hebt uitgevoerd.

In Discover kan je ook onderwerpen zelf kiezen die jij interessant vindt. Indien er een onderwerp is waarvan je echt geen berichten wilt van krijgen kan je dit ook instellen. Op deze manier kan je alles handmatig aanpassen naar jouw voorkeuren. Er zijn verschillende onderwerpen die je kan volgen, publieke figuren, film, aandelen en sport.

De naam van Discover is nooit hetzelfde geweest, in het begin noemde het Google Feed en Google Now. Maar sinds 2019 is de naam aangepast naar Discover. Vroeger moest je gebruikers volgen, nu zijn het gewoon je interesses zoals binnenlands nieuws, theater, eten ect.

Bekijk zeker ook de officiële pagina van Google Discover.

In de praktijk?

Bijvoorbeeld: je zoekt informatie op voor een weekendje weg in Oostende. Google Discover zal je wellicht activiteiten, restaurants en hotels voorstellen. Maar je bent een grote viseter en gaat veel opzoek naar visgerechten. Google weet dat je graag vis eet en zal daar gebruik van maken in zijn feed. Hij zal visrestaurants en viswinkels voorstellen in Oostende. Google weet namelijk dat je hoogstwaarschijnlijk naar Oostende zal gaan en daar iets zal eten. Op deze manier wordt je content goed gepersonaliseerd.

Discover is een persoonlijke plaats voor bezoekers met gerichte content. Iedere keer als je op een artikel klikt weet Google dat je geïnteresseerd bent in een bepaald onderwerp. Op basis van je geschiedenis op het web zal er meer interactie zijn. 

Waarom is Discover belangrijk?

Met een marktaandeel van 93% in België is Google veruit de grootste zoekmachine wereldwijd. Er zijn maar liefst meer dan 800 miljoen maandelijkse gebruikers. Er zijn zelfs website die tegenwoordig meer verkeer genereren via Discover dan via Search. Het is dus zeker en vast de moeite om te overwegen om je website te optimaliseren voor een Discover campagne. Je kan hiermee mogelijke klanten direct bereiken en zelfs beïnvloeden voordat ze online iets opgezocht hebben.

In de toekomst zal er wellicht minder gezocht worden op Search en het gebruik van Discover zou stijgen. 

Doel?

Discover feeds helpt je om relevante content te krijgen voordat je een zoekopdracht hebt ingevoerd. Google probeert je te helpen voordat je iets ingetikt hebt. Zonder dat je bewust iets zoekt stelt de zoekmachine jouw zelf al iets voor. Google probeert de behoeften te voldoen via deze functie.

Iedereen kent Google maar ze willen ook gekend zijn als een ontdek machine. Via de AI-functie “neural matching” gaat Google op zoek naar de relevante artikelen voor elke zoekopdracht. Bijvoorbeeld: Hoe moet ik lasagne klaarmaken. Google zal automatisch gerechten tonen als zoekresultaat.

Google wilt dat Discover je helpt om relevante informatie te tonen voordat je zoekt. Je kan het vergelijken met YouTube. Op basis van je zoekgeschiedenis zal YouTube je de beste gerelateerde video’s voorstellen. Wel Google wilt hetzelfde doen met Discover, relevante informatie tonen aan je. Ontdek zeker ook de blog van mobile first indexing.

Hoe meten?

De resultaten van Google Discover kan je terugvinden in het Search Console van Google. In het prestatierapport staat er wat de click through rate is en hoeveel vertoningen er zijn geweest in Discover:

  • Aantal vertoningen
  • Welke artikelen zijn het sterkst?
  • Vergelijking tussen Discover en de traditionele SEO

Discover optimaliseren?

Google heeft aangegeven dat niet mogelijk is om content te optimaliseren voor Discover. De content die wordt getoond is op basis van de aard dat Google denkt. Het is niet zo dat je bij SEO alles kan optimaliseren om beter te verschijnen in de zoekresultaten. Voor SEO specialisten is dit natuurlijk geen gemakkelijke opdracht. De kennis van SEO valt hier weg maar dan ook weer niet. Discover draait om originele en relevante content, dit is de basis van een goede SEO website. We hebben enkele tips samengesteld:

Leer je doelgroep kennen

Leer de interesses kennen van je doelgroep. In Google Analytics kan je specifiek per doelgroep de interesses ontdekken. Hoe beter je content past bij de doelgroep hoe beter de ranking zal zijn van je artikel.

Gebruik opvallende titels

Hou titels kort en omschrijf duidelijk over wat het gaat. Probeer wel geen clickbait titels te maken, je wilt geen onnodig verkeer genereren naar je website. Zorg ervoor dat de titel relevant is aan je content.

Gebruik opvallende foto’s

Gebruik foto’s die meteen opvallen. Zowel voor je SEO als voor Discover-feed. Lezers zullen sneller klikken als de foto opvallend en relevant is. Probeer een foto te gebruiken van minimaal 1200 pixels breed.

Gebruik sterke Core Web Vitals

Sterke Core Web Vitals zijn een must in zowel SEO als Discover. Maak je pagina zo gebruiksvriendelijk mogelijk. Gebruikers zullen langer blijven en je zal beter ranken.

Nu je weet wat Google Discover is ben je klaar om jouw website beter te optimaliseren. Succes met je campagne.

Is je landingspagina traag? Check dan zeker onze blog hierover.