Waarom optimaliseren voor mobile first indexing?

Het gebruiken van een smartphone om zaken op te zoeken zal in de toekomst enkel maar toenemen. Google moest dus iets gaan vinden om een aangepaste indexering te hebben die aangepast is aan het toenemend mobiele gebruik. In de zomer van 2019 kwam Google met de oplossing, namelijk “Mobile First Indexing”. Sinds 1 Juli 2019 werden nieuwe websites al geïndexeerd volgens deze toepassing, maar Google hoopt om tegen 1 Maart 2021 alle webpagina’s te indexeren volgens mobile first indexing.

Wil je het zekere voor het onzekere nemen en meer te weten komen over dit fenomeen? Lees dan zeker verder om alle do’s and don’ts te weten te komen!

Enkele interessante termen

Voor we beginnen met de uitleg wat mobile first indexing precies inhoudt, is het belangrijk om een paar basistermen te leren kennen en weten wat ze betekenen. Het zoekalgoritme bestaat uit 4 cruciale onderdelen: crawlingindexing en ranking

Crawling: het opsporen van online webcontent op het internet.

Indexing: Google maakt een overzicht van alle webpagina’s over een bepaald onderwerp. (Zoals een inhoudstafel in een boek)

Ranking: een zo accuraat mogelijk antwoord bieden op een zoekopdracht in de zoekresultaten.

Klinkt interessant, maar wat is mobile first indexing nu?

Google gebruikt op dit moment 1 index, en zoals we allemaal weten is deze gebaseerd op de desktop versie van je website. Als je nu met je smartphone, tablet of computer gebruikt om iets op te zoeken zullen de resultaten die Google toont gebaseerd zijn op de desktop versie. Google verwacht ook dat je website gebruiksvriendelijk is voor smartphone gebruikers, en dit alles valt onder dezelfde index. Niet echt logisch dus.

Toen kwam mobile first indexing en dat probleem is zo goed als opgelost. Mobile first indexing geeft de voorkeur om de mobiele versie van je website te laten indexeren en rangschikken. Je hebt het zelf misschien al eens meegemaakt dat je op een link klinkt en dat de informatie niet beschikbaar is op de mobiele versie van de website. Met mobile first indexing zal je dat probleem niet meer hebben, omdat de websites aangepast zullen worden aan de mobiele versie.

Op wat moet je letten bij mobile first indexing?

Als je website niet goed voorbereidt is kan mobile first indexing een serieuze impact hebben op je Google ranking. We sommen hieronder enkele zaken die je zeker in acht moet nemen:

Content: als alle belangrijke content van je website ook op de mobiele variant staat, is dit al een zeer goed begin.

Paginasnelheid: dat de paginasnelheid van groot belang is weten we al lang, maar met mobile first indexing wordt deze factor alleen maar belangrijker. Je website moet zeker binnen de 3-4 seconden geladen zijn. Zo niet? Is dit een prioriteit. 

Interne links: als je nu gebruik maakt van dynamic serving of een aparte mobiele site dan is de interne linkstructuur waarschijnlijk heel anders dan de structuur van de desktop versie. Een goede linkstructuur is niet alleen goed voor een hoge ranking, maar ook voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Twéé vliegen in één klap dus.

Gestructureerde data: zorgen dat de gestructureerde data op zowel je mobiele, als je desktop versie overeenkomen is van groot belang. Google heeft zelf aangegeven dat deze data terug een belangrijke factor wordt.

Even samenvatten

Als je website niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten kan mobile first indexing een grote impact hebben op de ranking van je website. Om je ranking te behouden zorg je er dus voor dat de gebruiksvriendelijkheid op de mobiele versie even goed is als de desktop versie. 

Heb je geen responsieve website, kan je zeker gebruik maken van de tips hierboven! 

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *