Google RankBrain: optimaliseren?

Google RankBrain

Google was op zoek naar een nieuw systeem waardoor de zoekresultaten nog beter gerangschikt werden. Daarom hebben ze in 2015 een nieuwe update geïntroduceerd: Google RankBrain. Deze blog gaat uitleggen wat Google RankBrain precies is, hoe het in elkaar zit en hoe je het kan optimaliseren met je website.

Wat is RankBrain?

Het is een algoritme van Google dat de beste zoekresultaten eruit sorteert. Door deze AI kan de zoekmachine beter de zoekopdrachten begrijpen en verwerken. Het algoritme van Google werd in het verleden met de hand gecodeerd, sinds de komst van Google RankBrain is dit veel verminderd. Ontwikkelaars bij Google werken nog altijd met de hand maar RankBrain assisteert hen op de de achtergrond.

Rankbrain zal de zoekfrequentie van zoekwoorden bekijken en op basis deze data zal hij kijken naar het belang van content, backlinks en lengte. RankBrain is als het ware een algoritme die alle gegevens zelf kan aanpassen zonder menselijke handen. Ook gaat het systeem kijken wat het effect is van veranderde zoekresultaten, hoe reageren gebruikers op deze veranderingen? Is het algoritme beter? Indien het nieuwe algoritme niet werkt zal hij de vorige versie terug zetten.

Hoe werkt het?

Eerst en vooral moet je weten wat de twee hoofddoelstellingen zijn van Google RankBrain: Eerst en vooral probeert het systeem een zoekopdracht  beter te begrijpen. In het verleden gebeurde het wel eens dat Google een andere betekenis gaf aan een zoekopdracht. Naast deze doelstelling gaat RankBrain ook kijken hoe tevreden gebruikers zijn met hun zoekwoorden. Is het relevant? Zijn ze blij met de content? Dit zijn vragen die Google te weten komt via RankBrain.

In de beginjaren van Google was er een groot probleem: 15 procent van de gezochte zoekwoorden kende de zoekmachine niet. Elke dag zijn er miljarden zoekopdrachten, Google zat dus met een groot probleem.

Voordat Rankbrain geïmplementeerd was door Google scande Google alle webpagina’s om te zien of een specifiek zoekwoord opstond. Maar er waren zoekwoorden die nieuw waren, Google had geen flauw idee wat de zoeker precies wou. Google moest daarom gokken bij deze zoekwoorden. Fan van Google? Ontdek dan zeker Discover!

Concreet voorbeeld:

Stel je voor: het is 2005 en je bent op zoek naar een spelconsole in het grijs van Nintendo maar je weet de naam niet. Je besluit om te zoeken op Google. Dan zal Google alle pagina’s scannen die de woorden ‘spelconsole’, ‘grijs’ en ‘Nintendo’ bevat. Als je dit in 2021 intik weet Google wat je bedoeld en zal hij de Nintendo Game Boy tonen. Google nam gewoon de woorden van je zoekopdracht en ging kijken op welke pagina’s deze verscheen, tegenwoordig is het helemaal veranderd.

Google RankBrain kijkt naar het gedrag van gebruikers. We doen dit terug met het voorbeeld van Nintendo. Gebruikers gaan op zoek naar grijze spelconsole van Nintendo. De meeste gebruikers klikken door naar webpagina’s van spelcomputers. Door deze data kan Google zelf de link leggen naar welke spelconsole het kan zijn. Door zoekwoorden en verbanden te leggen weet de zoekmachine over wat het gaat. Google RankBrain zal dan in de toekomst de juiste spelconsole tonen aan de gebruikers.

Het systeem gaat veel dieper dan de oude Google. RankBrain gaat steeds opzoek naar de juiste betekenis van een zoekwoord. Het probeert pagina’s te koppelen die relevant zijn voor de gebruiker.

Meten

Door het meten van het surfgedrag kan Google betere resultaten aanbieden. RankBrain zal de gebruiker volgen op zijn zoektocht naar zijn vraag. Heeft de gebruiker het gewenste resultaat gevonden? Dan zal hij snel doorklikken naar de website. Is het niet gewenst? Dan zal hij of zij wat langer rond zoeken op Google. RankBrain analyseert deze gegevens en past aan waar nodig.

Is de pagina relevant voor de gebruiker en is deze frequent bezocht door een zoekwoord? Dan zal RankBrain je website een boost geven en een hogere ranking geven. Als de website irrelevant is of clickbait is dan zal Google je afstraffen en een lagere ranking geven. RankBrain analyseert de volgende gegevens:

  • Click-through-rate
    Verhouding van het aantal klikken naar het totale aantal vertoningen.
  • Effective tijd op website
    indien de website van lage kwaliteit of irrelevant is gaan bezoekers sneller weg. Google ziet dit en weet meteen of in het rijtje past.
  • Bounce rate
    Verlaat de bezoeker jouw website via die ene pagina waarop hij op je site is terechtgekomen?
  • Pogosticking
    Wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert en vervolgens heel snel terugkeert naar de pagina met zoekresultaten en klikt op een ander resultaat. Dit wil zeggen dat hij of zij zeer ontevreden is van het zoekresultaat.

Bekijk zeker eens de blog van Google om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends.

Hoe optimaliseren?

Hoe moet je je website optimaliseren om beter te scoren bij Google RankBrain? Spendeer zeker genoeg aandacht bij het maken van content. Enkele tips voor de optimalisatie RankBrain:

Zorg voor een betere CTR

Zoals eerder besproken meet Google RankBrain het gedrag van de gebruikers. Als een webpagina een betere Click Through Rate heeft dan zal je ook hoger scoren in de ranking. Ga in de schoenen van je doelgroep en vraag je af wat je zou doen in hun plaats, wees maar streng voor jezelf. Zorg ervoor dat je goede en duidelijke title tags, meta descriptions en natuurlijk passende content hebt.

Doe een zoekwoorden onderzoek

Er zijn veel webpagina’s die de focus leggen op één specifiek zoekwoord. Het is beter om een aantal zoekwoorden en onderwerpen te clusteren. Er moet wel een link zijn met alle zoekwoorden. Het is zeker niet erg om lange keywords te gebruiken. Veel van deze zoekwoorden zijn vergeten bij de concurrentie. 

Inspelen

Door de komst van RankBrain is het niet langer nodig om alle woorden te vermelden op je webpagina, natuurlijk is het wel aangeraden om nog steeds veel zoekwoorden te vermelden indien mogelijk. Door dit kan je specifieke content schrijven voor specifieke gebruikers. Hoe beter je inspeelt op de vragen, hoe meer kans je hebt dat ze een klant worden van je.

Wij wensen je veel succes met het optimaliseren van je website.

Ontdek ook hoe je conversies optimaal kan gebruiken.