Hoe conversies optimaal gebruiken?

Conversies

Als bedrijf wil je weten of je marketingacties succes hebben, aan de hand van conversies kan je meten wat een actie nu opbrengt voor je organisatie. In deze blog zullen we uitleggen wat conversies nu precies zijn en hoe je ermee aan de slag gaat. Ook geven we enkele tips om betere conversies te krijgen.


Wat zijn conversies?

Als je wilt weten of een marketingcampagne of webpagina succes geeft, dan kan je dit het beste meten aan de hand van conversies. Een conversie is het moment waarop een bezoeker effectief een klant wordt. Dit moment kan van alles zijn: een aankoop, inschrijven nieuwsbrief, downloaden van informatie of andere acties. Een conversie kan je weergeven in een percentage of een getal, wordt ook wel conversiepercentage genoemd. Indien je 100 bezoekers hebt op je webpagina en 10 van deze bezoekers gaan over tot een aankoop, dan heb je een conversiepercentage van 10%.


Er zijn tal van manieren waarop je conversie kan meten

  • Aanschaf van een product of dienst
  • Downloaden van brochure of whitepaper
  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Offerte aanvraag
  • Contactformulier

En er zijn nog heel veel meer voorbeelden van conversies. Als bedrijf moet je zelf beslissen welke conversies je gaat opnemen. Het belangrijkste doel van een conversie is dat je klant een bepaalde actie uitvoert.


Micro versus macro conversies


Onder de conversies kan je nog eens een onderverdeling maken tussen micro en macro. Micro zijn zachte conversie en macro zijn harde conversies, maar wat is het verschil nu precies?

  • Zachte of micro conversie is op langere termijn. Je wilt een klantrelatie opbouwen om eventueel later een macro conversie te verkrijgen. Voorbeeld: een klant schrijft zich in voor een nieuwsbrief (micro). Hij zal in de toekomst blogs lezen en binnen een paar maanden misschien een product kopen (macro).
  • Harde of macro conversie wilt dus zeggen dat je onmiddellijk een impact wil hebben. Meestal is de actie je einddoel. Dit kan bijvoorbeeld een aanschaf zijn van een stofzuiger. Dit soort conversie zorgt wellicht voor een directe verhoging van je omzet.


Conversies meten & berekenen

Natuurlijk wil je de resultaten van de conversies raadplegen. Dit kan je op verschillende manieren. Google Analytics wordt hiervoor het meest gebruikt, je vindt er ook de meeste gegevens in. Het is een gratis tool waarmee je bijna alles kan meten. Deze informatie haalt Google uit sociale media, Google Ads, organische zoekresultaten binnen Google of andere websites.


Met Google Analytics kan je dus meten hoeveel conversies je sociale media of Google Ads campagnes heeft. Je weet ook meteen de kostprijs ervan. Op basis van het conversiepercentage krijg je al snel een indicatie of de online campagne succesvol is of niet. Stel vooraf dus een richtprijs op hoeveel je wilt geven voor een conversie. Zo ben je voorbereid op eventuele verrassingen.

Uiteraard is het ook mogelijk om het conversiepercentage zelf te berekenen. De formule hiervan is als volgt:


(aantal behaalde doelen/ aantal sessies) x 100

Laten we even een voorbeeld schetsen om een beter beeld te krijgen: Een online speelgoedwinkel heeft deze week 500 bezoekers gekregen op de website. Maar liefst 50 van deze bezoekers hebben een aankoop verricht. De formule ziet er als volgt uit:

(50/ 500) x 100= 10%

10% van de bezoekers hebben effectief een conversie gedaan (aankoop in de webshop). Dat is zeker niet slecht! Online vind je tal van tools die je hierbij kunnen helpen.

Tips om het beste uit je conversies te halen

Heb je het gevoel dat je weinig uit je conversies haalt? We zullen eens gaan kijken wat de beste tips zijn om je conversies naar een hoger niveau te brengen. Probeer zeker en vast je landingspagina’s te optimaliseren en te testen. Dit wordt ook wel conversie optimalisatie genoemd. Enkele tips:

Vertrouwen: Indien een potentiële klant geen vertrouwen heeft in een website dan zal hij wellicht niets kopen. Het is dus belangrijk dat je het vertrouwen wint van je bezoeker. Zorg er dus voor dat je testimonials en reviews toevoegt aan je acties. Hierdoor zal je klantenbestand groeien.

A/B testing: Je maakt het best twee verschillende versie van een webpagina. De ene pagina toon je aan de ene helft, de andere pagina aan de andere helft. Op basis van de bekomen resultaten kan je gaan kijken welke pagina de beste conversies oplevert. Deze pagina kan je dan standaard gaan gebruiken.

Huisstijl: Zorg voor huiskleuren die je onderscheiden van andere. Potentiële klanten zullen je sneller herkennen en zullen meer vertrouwen in je krijgen indien ze jouw stijl herkennen.

USP’s: Het hoofddoel van je campagne is natuurlijk dat je een uniek resultaat krijgt. Maak dus duidelijk wat jouw organisatie zo uniek maakt en wat je precies aanbiedt. Gebruik woorden zoals gratis verzenden, “niet tevreden, geld terug”, en nog veel meer.

Veiligheid: Een veilige website is zeer belangrijk voor je conversies. Zo zijn bezoekers er zeker van dat gegevens niet worden gebruikt voor andere doeleinden. Probeer daarom een SSL certificaat te gebruiken op je website. Klanten zullen je terug sneller vertrouwen en ook sneller overgaan tot een conversie.

Met deze stappen in het achterhoofd ben je klaar om de ideale conversies op te zetten. Veel succes ermee!

Wil je jouw sociale media naar een hoger niveau brengen? Ontdek dan nu hoe je meer clicks kan krijgen.