8 tips om een SEO daling te ontleden
Op een dag bekijk je Google Search Console en je ziet dat het zoekverkeer naar je website plots aanzienlijk gedaald is. Je hebt last van een SEO drop. Het is niet meteen een reden om te panikeren. Er zijn verschillende oorzaken voor een SEO daling en veel van die problemen kan je zelf oplossen als je weet wat je doet. Laten we het even op een rijtje zetten.
Een eerste controle
Voor je in actie schiet, moet je onderzoeken of de daling wel echt is. Er zijn twee vragen die je in je achterhoofd moet houden:
Vraag 1: Is dit een standaardafwijking?
Het zoekverkeer naar je website daalt en stijgt regelmatig zonder duidelijke reden. Kijk dus eerst en vooral naar de geschiedenis in je data: is de daling groter dan wat je site al eens heeft meegemaakt?
Vraag 2: Kloppen de data?
Een ander mogelijke oorzaak is dataproblemen. Een derde van de dalingen in zoekverkeer ligt aan data die niet is opgeslagen. Bekijk eerst en vooral de andere resultaten. Zien die er normaal uit of merk je dat er dagen zijn waar niet alle data tevoorschijn komt?
Is alle data in orde en zie je dat er een werkelijke daling is in het SEO verkeer naar je website? Dan kan er een andere oorzaak zijn.
De voornaamste redenen voor een SEO drop
Voor je kan ingrijpen, moet je natuurlijk weten wat de oorzaak is van de SEO drop. Dit zijn de vijf meest voorkomende oorzaken:
- Beveiligingsproblemen: Is je website wel op een goede manier beveiligd? Soms geeft Google een beveiligingsrisico aan waardoor het surfers afraadt om op je website te komen. Dat houdt natuurlijk heel wat bezoekers tegen.
- Wijzigingen in het algoritme: Google zorgt er constant voor dat het algoritme geüpdatet wordt. Meestal zijn dit kleine veranderingen, maar die kleine veranderingen kunnen ervoor zorgen dat je site opeens slechter presteert.
- Technische problemen: Soms gebeurt het dat een site technische problemen vertoont achter de schermen waardoor zoekmachines je website niet kunnen vinden of kunnen tonen. Een voorbeeld van die technische problemen is een server die niet beschikbaar is.
- Richtlijnen van Google: De richtlijnen van Google veranderen regelmatig. Hierdoor kan je website opeens niet meer voldoen aan die richtlijnen en kan die gedeeltelijk of volledig uit de zoekresultaten van Google verdwijnen. Houd de richtlijnen van Google dus goed in de gaten.
- Ander zoekgedrag: Bepaalde trends kunnen het zoekgedrag van je potentiële klanten van de ene op de andere dag veranderen. Dikwijls zijn die veranderingen seizoensgebonden, maar dat kan doorheen het hele jaar gebeuren. De oorzaak kan dus ook extern zijn.
Waarom heeft mijn site last van een SEO drop?
Je kent nu de vijf meest voorkomende oorzaken, maar dan weet je nog niet wat er specifiek aan de hand is met jouw site. Om dat te weten te komen, moet je jezelf enkele vragen stellen.
1. Is de SEO afname specifiek voor een bepaald segment?
Een eenvoudige manier om je websitegegevens te analyseren, is ze opdelen in verschillende segmenten. Een voorbeeld daarvan is het type apparaat of het type pagina. Zo kan je segment per segment analyseren en zien of het verkeer meer gedaald is in de ene dan in de andere. Dat is vaak de eerste stap als je de grote oorzaak wil vinden van een SEO drop.
2. Zijn er pagina’s uit de index verdwenen?
Via het Index Status Report van Google Search Console kom je te weten of er opeens pagina’s verdwijnen uit de index. Als dat zo is, kan het zijn dat je per ongeluk URL’s weigert of niet indexeert, wat ook kan leiden tot een SEO drop.
3. Heb je net veel veranderd aan je website?
Heb je heel wat URL’s veranderd? Heb je tags bijgewerkt? Ben je overgestapt naar een ander JavaScript framework? Of heb je een andere grote verandering uitgevoerd? Dan kan ook dit de boosdoener zijn.
4. Is er een plotse toename van direct verkeer?
Als dit het geval is, kan het zijn dat je het organisch verkeer hebt geclassificeerd als direct traffic. Je kan dan simpelweg het verkeer herclassificeren om de SEO daling op te lossen.
5. Heeft Google het algoritme geüpdatet?
Als Google het algoritme updatet, kan dat een impact hebben op het zoekverkeer. Houd de updates goed in de gaten en een kans op een SEO drop is meteen heel wat kleiner.
6. Ben je zoekverkeer verloren aan een concurrent?
Als je merkt dat je bepaalde zoekwoorden bent kwijtgeraakt, is het altijd de moeite om te onderzoeken of er een trend is. Heeft je concurrent meer interne links op zijn website? Heeft die meer inhoud of pagina’s toegevoegd? Of is er misschien een nieuw bedrijf op de markt?
7. Is de SEO drop specifiek voor branded of unbranded search?
In Google Search Console vind je de geschiedenis van al je gegevens. Daar vind je hoeveel bezoekers er door branded search op je website gekomen zijn, en hoeveel van unbranded search. Zit het probleem specifiek bij branded search? Dan zit het probleem niet altijd bij SEO. Ook een merkprobleem kan dan de oorzaak zijn van een daling in het zoekverkeer.
8. Is het aantal backlinks op je website gedaald?
Een andere mogelijkheid is dat een aantal backlinks op je website verwijderd of niet langer toegankelijk zijn. Hoe kan je dat onderzoeken? Een goede tool hiervoor is Ahrefs. Deze tool biedt ook handige rapporten en kan nagaan waarom je mogelijke links bent verloren.
Met deze tips kun je meteen aan de slag om SEO dalingen tegen te gaan of te analyseren.