Keyword research
Keyword research, wat is het?
De eerste stap om jouw SEO-strategie succesvol neer te zetten is keyword research (KWR), ook nog beter gekend als het zoekwoordenonderzoek. Bij deze stap analyseer je welke specifieke zoekopdrachten potentiële klanten gebruiken in zoekmachines, zoals Google. Daarna is het doel om deze zoektermen strategisch te implementeren in de content van je website. Dit heeft als doel de zichtbaarheid en rangschikking van je site in de zoekresultaten te verbeteren.
Relevante ideeën
De juiste zoektermen vinden voor jouw bedrijf, is de basis van doeltreffende SEO. Het is van essentieel belang dat de gekozen zoekwoorden relevant zijn voor je bedrijfspropositie en unieke verkoopargumenten (USP’s). Idealiter hebben ze een aanzienlijk zoekvolume en weinig concurrentie. Zoekopdrachten functioneren als een leidraad voor je SEO-strategie. Dit komt doordat ze aangeven welke richting je moet nemen en of je vooruitgang boekt.
De drie belangrijkste zaken die je te weten komt via dit onderzoek zijn:
- Welke relevante zoekopdrachten worden er opgezocht?
- Welke nieuwe markttrends zijn er?
- Wat is het online zoekgedrag van de klant?
Wil jij zelf aan de slag gaan met deze KWR stap? Met dit stappenplan kan jij alle belangrijke zoekopdrachten in kaart brengen. Good luck!
1. Wat is de waarde van een keyword research?
Het fundament voor sterke SEO
De zoekwoorden zijn het fundament voor sterke SEO. Als er geen interesse is in de topics van op je website, dan zal het aantal online bezoekers beperkt blijven. Potentiële klanten beginnen hun zoektocht naar informatie over je bedrijf, producten en diensten door woorden in te voeren in de zoekbalk van zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo.
Bij interessante keywords wil je natuurlijk dat jouw website zo hoog mogelijk gaat ranken in organische zoekresultaten. Een voorbeeld kan je hieronder terugvinden.
Het optimaliseren van je website voor zoekopdrachten is cruciaal om hoog te ranken in de zoekresultaten. Dit bereik je door de gevonden zoekwoorden goed te integreren in je content.
Het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek is een essentieel onderdeel van SEO en vormt de basis om te rangschikken voor essentiële zoekopdrachten in jouw branche. Het aantrekken van veel bezoekers naar je site is één aspect, maar het uiteindelijke doel is om specifiek geïnteresseerde bezoekers te bereiken. Hierdoor is de kans op conversies het grootst.
2. Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?
a. De brainstorm
Er zijn twee verschillende manieren om de essentiële zoekwoorden te ontdekken. Als eerste kan je vanaf nul beginnen met een brainstorm. Of als tweede kan je de brainstorm laten passeren en begin je bij bestaande zoekwoorden.
Het is toch waardevol om jaarlijks een gezamenlijke denksessie over je keywords te houden. Vaak ontdek je hier nieuwe inzichten. Gedurende het zoekwoordenonderzoek is het belangrijk om na te denken over de specifieke zoektermen die jouw klanten gebruiken bij het zoeken naar jouw producten of diensten op Google. Organiseer een brainstormsessie, zowel individueel als in kleine groepen van 2 of 3 personen. Laat geen enkel zoekwoord buiten beschouwing. Er zijn geen foute antwoorden bij deze sessies. Maak gebruik van zowel gezond verstand als je kennis van jouw product.
Hou zeker volgende vragen in het achterhoofd:
- Welke ‘hulp-zoekwoorden’ zijn efficiënt? Dit kan van alles zijn, zoals bijvoeglijke naamwoorden, stadsnamen, etc.
- Welke synoniemen zou de klant kunnen opzoeken?
- Iemand die jouw branche niet kent, hoe zou die persoon online zoeken?
- Iemand die jouw branche kent, hoe zou die persoon online zoeken?
Noteer alle gedachten en sluit niets uit, inclusief de concurrentie, spelfouten, alternatieven, etc. Ook kan je als bedrijf ook denken aan (gerelateerde) onderwerpen, merken, trends en plaatselijke zoekopdrachten.Het is niet altijd gemakkelijk om te starten aan een brainstorm. Daarom bieden wij een gratis werkdocument. Het werkdocument helpt je per stap in het denkproces. Vraag je gratis werkdocument aan
Wist je dat:
- Google regelmatig via updates de zoekresultaten optimaliseren?
- Google Hummingbird (Kolibri) het het mogelijk maakt om ook meteen antwoorden te formuleren? Neem nu het onderste voorbeeld. Bij de zoekopdracht over de hoofdstad van Frankrijk, formuleert Google automatisch al het antwoord.
b. De tools
1. Website concurrentie
Wanneer je je zoekopdrachten gevonden hebt, Google een aantal hiervan. Dan kan je de top 3 posities van de concurrenten hun website bezoeken. Door te analyseren hoe ze hun title tag (en eventueel de meta description tag) hebben opgesteld, kunnen we een idee krijgen van zoekwoorden die zij als belangrijk beschouwen voor specifieke producten en diensten. Wanneer je op hun webpagina bent, klik met de rechtermuisknop en kies ‘Paginabron’ om meer details te verkrijgen. Hierna type je CTRL + f. En vervolgens type je in het zoekveld ’title’ en dan meta name = “description”. Hier is het doel om te ondervinden hoe de concurrent die denkproces heeft verwerkt.
Hieronder vind je een voorbeeld van Zalando.
In dit voorbeeld is de ’title tag’ “Enkellaarzen online kopen”. Zalando target dus deze zoekopdracht met hun title tag en meta description tag.
2. AnswerThePublic
Dit kan extra relevante (longtail) zoekwoorden opleveren. Deze helpen je om de behoeften en problemen van je doelgroep steeds beter te begrijpen.
3. Ubersuggest
Door gebruik te maken van Ubersuggest, kun je gemakkelijk honderden nieuwe zoekwoorden genereren op basis van je primaire zoekterm. Zoals de naam suggereert, maakt deze gratis SEO-tool gebruik van Google’s Auto Suggest-functie. Ook gegevens van de Google Keyword Planner maakt deze tool gebruik van. Ubersuggest verzamelt alle zoektermen en integreert ze in haar eigen tool.
4. Google ads
Als je al Google AdWords-campagnes hebt lopen, komt de historische data van pas bij het identificeren van nieuwe relevante zoekwoorden. Bekijk in je Google AdWords-account de sectie ‘zoektermen’ om te zien welke zoekwoorden daadwerkelijk leiden tot conversies. Voeg deze relevante zoekwoorden toe aan het document waarin je al je zoekwoorden verzamelt.
5. Google Ads zoekwoordplanner
Deze functie kan je zo openen: Bestaand AdWords account → Tools → Zoekwoordplanner → Zoekwoorden vinden. Vervolgens krijg je inzicht in het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten en of de concurrentie als hoog, normaal of laag wordt beoordeeld. Ook kan je seizoenspieken identificeren en de verdeling tussen mobiel, desktop en tablet analyseren. Zorg ervoor dat je de juiste parameters voor locatie, taal en zoeknetwerk bovenaan invult. Maar maak ook gebruik van filters en kolommen om specifieker te filteren. Bijvoorbeeld door alleen zoekwoorden met een gemiddeld maandelijks zoekvolume van meer dan 20 weer te geven.
Houd er rekening mee dat de tool soms ook niet-relevante suggesties kan doen, dus wees kritisch bij het beoordelen van de resultaten. Herken dat er verschillende typen bezoekers zijn, waarbij niet elke bezoeker een aankoopintentie heeft, zoals oriënterende, vergelijkende, bestellende, herhalings- en after-service bezoekers.
Maak onderscheid tussen volume en waarde. Hoewel we keywords met een hoog zoekvolume willen vinden, zijn deze vaak plaatsbepalend en algemeen. Dergelijke zoekwoorden worden informatieve zoekwoorden genoemd. Specifieke zoekopdrachten hebben meestal een lager zoekvolume, maar tonen een hogere koopintentie. Deze zijn dus zeer interessant om op te nemen. De keywords worden dan transactionele zoekwoorden genoemd. De transactionele zoekwoorden zijn degene die we willen vinden.
Zoek ook naar niche zoekwoorden, met lagere zoekvolumes die mogelijk nog niet door de concurrentie zijn ontdekt. Over het algemeen converteren deze zoekwoorden beter dan basis zoektermen. In de volgende video kan je zien hoe dat je de zoekwoordplanner gebruikt.
6.Google Search Console
Onderzoek welke zoekopdrachten al leiden tot de organische weergave van je site en hoe vaak deze vertoningen resulteren in klikken. Deze gegevens zijn beschikbaar in je bestaande Google Search Console-account. Maak gebruik van filters, zoals het aantal klikken, vertoningen, klikfrequentie (CTR) en positie. Kies een specifieke periode onder de sectie ‘Zoekopdrachten’ en voeg alle relevante zoekwoorden toe aan je werkblad.
7. Google Trends
Google Trends biedt ook waardevolle inzichten in het gedrag van relevante zoekwoorden over een specifieke tijdsperiode. Dat is vooral nuttig en interessant om seizoenstrends te identificeren. Je kan hier verschillende filters toepassen zoals voor regio, periode, categorieën en Google-kanaal. Wanneer je naar beneden scrollt, krijg je bovendien ook nog meer informatie over gerelateerde onderwerpen.
8. Google Autocomplete functie
Ga naar google.be met de taal ingesteld op Nederlands. Nu kan je beginnen met het invoeren van een zoekterm. Je zult merken dat Google na slechts enkele letters automatisch zoektermen suggereert in een dropdown. Deze suggesties worden alleen weergegeven als er in de afgelopen maand minimaal 10 keer op is gezocht. Dit fenomeen staat bekend als de autocomplete functie van Google. Deze functie is gebaseerd op daadwerkelijke zoekopdrachten van andere gebruikers. Het dient als een nuttig instrument om nieuwe ‘hulp-zoekwoorden’ te ontdekken.
3. Hoe structureer je zoekwoorden?
Na alle vorige tips ga je een talrijk aantal zoektermen gevonden hebben. Maar nu is de vraag welke zoektermen je nu daadwerkelijk gaat gebruiken in het onderzoek en voor de verbetering van de webpagina’s. Nu is het tijd om de ontdekte zoekopdrachten te prioriteren en te structureren door ze in te delen in samenhangende groepen. Een handige richtlijn is vaak de structuur van je website zelf.
a. Basis zoekwoorden
Neem het werkblad met zoekwoorden en transformeer het van een ongeorganiseerd document naar een geordend overzicht. Markeer alle “Kern zoekwoorden” die de essentie vormen van een basisproduct of -service. Meestal behoren deze basis zoekwoorden tot de brede en mid-tail zoekwoorden. Analyseer ook welke hulp-zoekwoorden gecombineerd kunnen worden met de basis zoekwoorden. Een kern zoekwoord vertegenwoordigt het minimale voor een betekenisvolle zoekopdracht. Het kan uit meerdere zoekwoorden bestaan. De meeste websites hebben doorgaans slechts 5 à 10 basis zoekwoorden. Uiteindelijk zullen deze basis zoekwoorden dienen als de focus voor specifieke landingspagina’s op je website.
b. Landingspagina’s
Zodra de zoekwoorden gekend zijn, moeten we controleren of er al landingspagina’s voor bestaan.
c. Opvolgen
Houd al je zoekwoorden bij met betrekking tot hun ranking en PA (Page Authority), etc. Hoewel je dit handmatig kunt doen, is het efficiënter en tijdbesparend om gebruik te maken van keyword tracking tools zoals Moz. Monitor wekelijks de prestaties en identificeer welke zoekwoorden onder- of overpresteren. Ontdek nieuwe trends. En stuur dan indien nodig bij en blijf de resultaten volgen.
d. Belangrijke elementen
- Het zoekvolume kan je bijwerken met Google Keyword Planner.
- Het is beter om zoekwoorden te kiezen die omzet opleveren voor jouw bedrijf.
- Hoe specifieker de zoekopdracht, hoe hoger de koopintentie is.
- Als een zoekwoord een directe verkoop kan opleveren, dan heeft deze een hoge waarde.
- Onderzoek welke concurrenten goed presteren voor de geïdentificeerde zoekopdrachten en noteer in welke graad de concurrentie zich bevindt: laag – medium of hoog.
- Geef zoekopdrachten met een hoog zoekvolume en een hoge waarde de prioriteit.
- Er zijn vier manieren om prioriteiten op te stellen:
- Kijk naar welke zoekwoorden meer marge of meer omzet vertegenwoordigen.
- Kijk naar het moment in het koopproces waar jouw content moet voorkomen. Er zijn drie soorten zoekintenties: informatief, navigatie en transactie.
- Zorg dat je de smartphones niet onderschat. Door de smartphones kan er op elk tijdstip iemand op zoek zijn naar een vraag die beantwoord moet worden.
- Besef dat de waarde en effectiviteit van een zoekopdracht uiteindelijk bepaald wordt door een combinatie van gegevens.