Niche zoektermen
Longtail zoektermen
Zoekmachine optimalisatie voor van start gaande websites: een uitzichtloze strijd?
Ondernemingen weten het maar al te goed: ze handelen niet alleen in deze wereld. Ernstige concurrentie is er quasi in elke branche. Als uw firma pas kortgeledenbeslist heeft ook online echt een rol te willen gaan spelen, is de kans reëel dat u het moet opnemen tegen enkele stevige concurrenten met een al fameuze internet aanwezigheid: tig webpagina’s, 100den twitter volgers, 1000-den kwaliteits links, ect. Zoals bij voorbeeld de site van een beperkte lokale, startende sportonderneming die moet opboksen tegen sites van een hele reeks bekende (inter)nationale sportbedrijven.
Op korte termijn is het eigenlijk onzinnig voor de jonge website van onze lokale sportwinkel om de strijd aan te binden op bekende populaire keywords als sportkledij of tennisschoenen. Het zal zeer zwaar zijn om snel in de top 5 van Google te komen voor deze zoektermen. We zeggen niet dat het onmogelijk is, maar het zal een aanzienlijke hoeveelheid aan tijd en begroting vragen vooraleer die algemene zoektermen u geld gaan opleveren.
Niche zoekwoorden: een aantrekkelijk bewaard geheim
De locale sportonderneming in het voorbeeld van hierboven moet zich niet concentreren op de populaire zoek woorden, maar op niche zoekwoorden. In elke branche bestaan er bepaalde niche zoekopdrachten. Vanzelfsprekend wordt er minder gezocht op deze zoekwoorden, maar ook de internet concurrentie is veel minder van tel. En het charmante aan niche keywords is dat meer waardevolle zoekers ze aanwenden. Inderdaad, hoe gedetailleerder een zoekopdracht, hoe meer aandacht de zoeker er vooor heeft, hoe omvangrijker de kans dat hij ook van plan is te klikken op de link en een aankoop van de dienst of product te overdenken.
Niche zoektermen zijn dus specifieke longtail keywords voor een bepaalde industrietak. Het is dus aantrekkelijk uw website op de eerste plaats te optimaliseren voor gespecialiseerde branche zoekopdrachten en minder op algemene woorden, als u onlangs met search engine optimisation of een nieuwe produkt start en aanwezig bent in een competitieve internet-markt.
Weer naar onze kleine, lokale sportzaak. Stel dat het zich vooral wil richten op tenniskleding in de omtrek Antwerpen. In plaats van de concurrentie aan te gaan op het zoekterm sportkleding, kan het zich veel beter aandacht hebben op niche zoekwoorden zoals bijv. goedkope tenniskleding Antwerpen of tennisbroek heren. Met de juiste SEO aanpak zal het eenvoudiger zijn om deze niche zoektermen snel hoog te laten ranken in Google.
Het is dus belangrijker in de Google top 5 te staan voor gespecialiseerde longtail zoekwoorden, dan op pagina zestien voor algemene keywords.
Niche keywords: hoe opsporen?
Zoekwoord analyse helpt u de logische keywords voor uw sector te ontdekken. Via de Google keyword tool kunt u bekijken welke de algemene en welke de niche zoekwoorden. Vul in de tool het gewenste keyword in en click op zoekwoordideeën . In de kolommen “Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten” en “Concurrentie” krijgt u direct een indruk waar opportuniteiten voor a-typische zoekopdrachten liggen.
Strijd om populaire zoekwoorden dan maar opgegeven ?
Betekent dit nu dat u niet kan winnen van die grote bedrijven met hun forse internet presence voor de echt waardevolle zoektermen met hoge zoekvolumes ? Juist niet ! Door te concentreren op de niche keywords gaat u juist meer bezoekers naar uw site genereren. Namelijk, er is minder concurrentie en de bezoekers hebben een aantrekkelijk aankoop potentieel. Ze hebben sneller het standpunt een echte specialist gevonden te hebben.
Natuurlijk houdt niets u tegen om gelijktijdig ook tijd te steken in de algemene zoekwoorden. Interpreteer die als een geldbeleging op middellange termijn. Tussentijds zullen de niche zoekwoorden op korte termijn voor omzet op uw opstartende site zorgen.
Besluitend
Het is interessanter in de Google top 10 te staan voor niche zoekopdrachten, dan op blz. 23 voor een populaire algemene zoektermen. Niet alleen voor uw SEO, ook uw verkoop.