Google Analytics 4

Heb je al gehoord van de Google Analytics 4? De kans is groot aangezien de bèta-versie van deze nieuwe update al sinds 2019 te testen is als ‘app + web’. Maar ondertussen is de Google Analytics 4 de nieuwe standaard geworden voor het onderzoek van al jouw data en zal het binnenkort de huidige Universal Analytics vervangen. 

Weet je ondertussen al terug wat Google Analytics 4 is? Of wil je toch graag nog een beetje meer uitleg? Kom het allemaal te weten in deze blog. 

Wat is Google Analytics 4? 

Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google Analytics. Officieel werd de update in 2019 al uitgebracht onder de naam ‘Google Analytics App + Web’. Maar Google besloot om deze software toch nog wat aan te passen. Bij het opzetten van een nieuwe property is Google Analytics 4 nu de standaard en zal het in de toekomst Universal Analytics vervangen. 

Google lanceert deze versie van Analytics vanwege slimmere inzichten die de machine learning biedt, de cross-platform gebruiksinzichten en een privacy – gecentreerd design. Hierdoor kan Google beter inspelen op toekomstige ontwikkelingen rondom cookies.

Google Analytics 4 functies

De nieuwe Google Analytics 4 bevat heel wat nieuwe en uitgebreide features. Het is een uitbreiding en rebranding van de update in 2019. Hieronder vind je de nieuwe features terug. 

  • Nieuwe AI-gedreven inzichten en voorspellingen: deze nieuwe inzichten kunnen marketeers waarschuwen voor data-trends zoals de stijgende vraag naar bepaalde producten. De technologie wordt ook gebruikt om toekomstige resultaten te voorspellen. Daarnaast kunnen deze inzichten marketeers helpen om te anticiperen op de acties die klanten kunnen ondernemen en eventueel zich richten op doelgroepen die een hogere waarde hebben. 
  • Cross-platform reporting: je kan vanuit verschillende platformen, binnen dezelfde property, data verzamelen en deze analyseren. Je krijgt alle data van website en apps van dezelfde gebruiker in één overzicht. 
  • Customer lifecycle reporting: rapporten worden opnieuw geordend en slimmer gemaakt. Hierdoor zie je hoe klanten je website bereiken, welk gedrag ze vertonen en of ze na aankoop nog terug komen. 
  • Analysis hub: via verschillende templates kan je allerlei informatie visualiseren. 
  • Event tracking zonder code: om het bezoekersgedrag in kaart te brengen, maakt GA4 gebruik van events en parameters. Events geven namelijk meer informatie over de interactie die de bezoeker heeft met een webpagina. Dankzij GA4 is het dus mogelijk om verschillende interacties te meten zoals: scroll tracking, video tracking, outbound clicks en downloads. Hiervoor hoef je zelf geen extra code of GTM tags te hebben. 
  • Diepere integratie met Google Ads: Dankzij GA4 kan je betere ‘audiences’ opstellen voor je campagnes van Google Ads. Marketeers kunnen hun publiek, bestaande uit bezoekers van zowel het web als de app, opbouwen en onderhouden. Wanneer een gebruiker in aanmerking komt voor de publiekslijst, als gevolg van een actie die hij ondernomen heeft, zal deze lijst automatisch bijgewerkt worden. 

Verband met SEO 

Hoe kan Google Analytics een rol spelen binnen jouw SEO? Via Google Analytics krijg je verschillende inzichten over je website, maar alsook in de relevantie van jouw content. En dit kan zeer belangrijk zijn voor je SEO. Een kortere tijdsbesteding duidt er dus op dat de content niet relevant is voor de bezoeker. We moeten ervoor zorgen dat er een hoge bouncerate en een korte tijdsbesteding is. 

Hiernaast biedt Google Analytics ook informatie over nieuwe en terugkerende bezoekers. Via welk zoekwoord komen ze op de website terecht? En via welk zoekwoord komen ze terug op de website terecht? Welke score heb je bij deze zoekwoorden? Waar bevinden de nieuwe en terugkerende bezoekers zich. Dit vind je terug onder het tabblad zoekmachineoptimalisatie en dan kan je kiezen voor zoekopdrachten. 

Google Analytics 4 activeren 

Ben je nieuwsgierig geworden? En wil je nu graag GA4 uitproberen? Dan kan je eigenlijk zeer eenvoudig en snel je huidige property upgraden. Je start met het aanmelden via je Google Analytics account. Hierna kies je voor het tandwieltje (gebruiker) links onderaan om jouw instellingen te bekijken. Er opent een scherm met drie kolommen, in de middelste kolom bovenaan, zou nu moeten staan upgraden naar GA4. Hierna komt de setup wizard tevoorschijn en moet je nog 2 stappen voltooien. 

Upgraden naar Google Analytics 4

Nieuwe property creëren

Indien deze optie niet beschikbaar is, dan is de kans groot dan de installatiewizard nog niet klaar staat. Je kan dan zelf een GA4 property opstellen door te kiezen voor create property. Daarna doorloop je de stappen om een nieuwe property op te stellen. 

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Daarna start je door je property een geschikte naam te geven. Vergeet ook zeker niet de juiste tijdzone en currency in te stellen. 

Een nieuwe property creëren in Google Analytics 4 (deel 2)

Hierna is het tijd om het juiste platform te kiezen. Indien het om een website gaat, kies je voor het platform web. Als laatste stap kan je kiezen of je gebruik wilt maken van Enhanced Measurement. 

Na deze stappen te overlopen hebben, zou je nu moeten beschikken over de Google Analytics 4. Je kan nu starten met op ontdekking gaan wat er allemaal mogelijk is. We moeten enkel nog data toevoegen. 

Data toevoegen aan GA4

Het is natuurlijk handig en leuk op je data in je GA4 te kunnen bekijken. Dus moet je je data opnieuw gaan verzamelen. GA4 maakt namelijk geen gebruik meer van je Universal Analytics tracking ID maar via een nieuw measurement ID. Dit nieuwe ID zal je dus op elke pagina van je website moeten aanroepen. Dit kan via onderstaand stappenplan: 

  1. Kies binnen je property niveau voor data streams
  2. Kopieer je Measurement ID 
  3. Ga naar Tagging instructions 
  4. Kies voor Use existing on-page tag. 

Google Analytics (Gtag.Js) 

Wordt je data vanuit de broncode via een gtag.js script doorgemeten? Dan kan je gebruik maken van deze optie. Je gaat naar je broncode en zoekt deze tag. Je tag moet er ongeveer uitzien, zoals op de afbeelding hieronder. Daarna volg je eigenlijk de instructies onder Google Analytics kopje binnen de tagging instructions verder. 

Google Tag Manager 

Gebruik jij de Google Tag Manager om je Google Analytics data te meten? 

Dan maak je best even een nieuwe tag aan. Deze tag zal naast huidige tag data gaan verzamelen. Weet je niet goed hoe dit moet? We sommen hieronder even kort de stappen op die je moet voltooien. 

Google Tag Manager instellen
  1. Log in op het account -> tags -> maak een nieuwe tag aan
  2. Klik op tag configuration 
  3. Kies Google Analytics: GA4 configuration 
  4. Plak je measurement ID in het veld 
  5. Klik op triggering 
  6. Kies all pages 
  7. Geef de tag een naam 
  8. Save 
  9. Klik op submit 
  10. Version name: GA4 configuration 
  11. Publish 

Normaal zou je nu dus alle informatie uit je Google Analytics 4 account kunnen halen. Je GA4 property en kijken naar je realtime dashboard met hierin de eerste bezoekersdata van je website.