8 interessante YouTube SEO adviezen in 2020 die je niet mag missen.

YouTube SEO

Als je over online video’s praat, denk je meteen aan YouTube. YouTube is na Google de op één na grootste zoekmachine ter wereld. Onnodig te zeggen dat uw bedrijf moet reageren op videoplatforms op het gebied van dekking, branding en online marketing.

Elke minuut stroomt er minimaal 300 uur aan videogegevens de site binnen. Wil je populairder worden op YouTube? Start dan met YouTube SEO. Ben je benieuwd naar wat YouTube SEO is en hoe je jouw video bovenaan de zoekresultaten kunt weergeven? Wij leren het je allemaal in dit artikel!

Wat is video marketing?

Ja, videomarketing is nu cruciaal voor het succes van jouw website. Via videomarketing kun je een nieuw doel bereiken. Men noemt video marketing een nieuwe strategie. Met deze technologie kunt u uw producten en diensten op een leuke manier focussen. Het visuele aspect vergroot het online vertrouwen van uw bedrijf. Consumenten zien het als een toegevoegde waarde.

YouTube is de ideale plek om deze strategie te implementeren. YouTube wil video’s publiceren die rijk zijn aan inhoud, omdat dit bezoekers naar de site kan leiden. Beide partijen winnen.

Voordelen YouTube

Er zijn veel redenen waarom bedrijven hun eigen YouTube-kanaal hebben. We lichten ze hieronder kort toe.

Geloofwaardigheid 
Veel bedrijven met YouTube-kanalen hebben een hogere geloofwaardigheid. Ze laten klanten zien dat ze 200% achter hun vak staan. Dankzij hun YouTube-kanaal delen ze hun expertise met bezoekers en kijkers. Dit is een pluspunt wanneer kijkers zien dat het bedrijf tijd en energie in zijn kanalen investeert. 

Engagement en loyaliteit 
Via je eigen kanaal op YouTube krijgen kijkers een overzicht van de video’s die door jouw bedrijf zijn gepost.Om het effect naar een hoger niveau te tillen, moet je je video’s opslaan in een afspeellijst. Mensen zullen je afspeellijst bekijken zonder naar andere YouTube-kanalen te gaan. Dit heeft een positief effect op YouTube SEO.

Meer verkeer genereren

Door video’s over je producten of diensten te plaatsen, kun je meer publiek op je website krijgen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door aan het einde van de video een verwijzing naar de website te plaatsen. Een andere optie is om het beschrijvingsvak onder de video te gebruiken. Op deze manier krijgt uw bedrijf naamsbekendheid en krijgt het meer kansen om nieuwe potentiële klanten te werven.

Vertel je verhaal

YouTube-video’s geven je de mogelijkheid om op een krachtige manier het verhaal van je merk of bedrijf te vertellen. Je geeft niet enkel informatie over het bedrijf maar je legt contacten met je klanten. Je bouwt een relatie op, een echte gemeenschap. Deze band geeft je de mogelijkheid om je producten en diensten te promoten zonder opdringerig over te komen.

Betere ranking in de zoekresultaten

Hoger ranken in de zoekresulaten van zoekmachines zoals Google? Ja graag!! Dit is de belangrijkste reden waarom u YouTube SEO zou moeten uitvoeren, omdat dit de enige manier is om YouTube-kanalen te vinden. Een hogere plaats in  de zoekresultaten resulteren ook in meer clicks. In vergelijking met andere mediatools, zorgt video voor een groter deel van de algemene zoekresultaten. Daarom presteren YouTube-video’s duidelijk beter dan andere videoresultaten in SERP’s.

Algoritmen

Dit woord is voor veel mensen niet zo duidelijk. YouTube zal video’s aanbevelen op basis van het algoritme. De aanbevolen lijst is  gepersonaliseerd volgens uw eigen voorkeuren. Dit betekent dat kijkers alleen zien wat ze willen zien, geen video’s die ze oninteressant vinden.

We leggen het even uit via dit voorbeeld. Je kijkt enkel video’s over koken, dan weet YouTube dat jij van koken houdt en dat ze video’s moeten aanraden over koken. Hoe meer jij op YouTube zit, hoe beter YouTube jouw leert kennen. 

YouTube maakt gebruik van de statistieken “kijktijd”. Dit is hoelang de kijker naar de video kijkt. Dit is logisch, omdat YouTube niet wil dat mensen video’s overslaan, anders neemt het aantal weergaven af.

Het algoritme houdt rekening met verschillende factoren: kijkersloyaliteit, klikvertoningen, publieksbetrokkenheid en andere factoren die u mogelijk nooit ziet. YouTube past deze factoren vervolgens aan op basis van je profiel, zodat je sneller op bepaalde video’s kunt klikken.

Wat moet je hiervan onthouden?

Houd rekening met twee punten als je je YouTube-kanaal wilt optimaliseren. Aan de ene kant moet je de gemiddelde weergavetijd maximaliseren, maar aan de andere kant heb je ook een klikfrequentie nodig.

YouTube toont je video aan veel mensen op de startpagina en op het voorgesteld tabblad. Hier kunt u de statistieken bekijken van onze nieuwste video van 23 april 2019 tot 28 mei 2019. We hebben momenteel 394 vertoningen op ons account, maar slechts een klein percentage van deze mensen heeft op onze video geklikt. Deze onderbreking wordt de klikfrequentie genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. Dit is voor ons 20,1%.

Wanneer iemand op je video klikt, meet YouTube de kijktijd van de video. Dit is de reden waarom veel YouTube-kanalen clickbait-titels, miniaturen en langere video’s gebruiken om de bewaartijd te verlengen.

YouTube gebruikt vaak Clickbait. Clickbait is een manier om de interesse van potentiële doelgroepen te stimuleren. Interesse opwekken lijkt in eerste instantie toch niet verkeerd? Nee, dat klopt. Maar wanneer er gebruik wordt gemaakt van een clickbait, gebeurt dit op een overdreven en levendige manier, met als doel een groot aantal klikken aan te trekken.

Wat is YouTube SEO

Nu je begrijpt hoe YouTube werkt, is het tijd om je video’s hoger te laten ranken. Dit kan worden bereikt via YouTube SEO. YouTube SEO is het proces waarbij video’s, afspeellijsten en kanalen worden geoptimaliseerd om hoger te scoren in natuurlijke zoekresultaten. U kunt dit optimaliseren voor een of meer zoekwoorden. YouTube rangschikt video’s immers door de titel, beschrijving en inhoud van de video te controleren.

Hieronder lijsten we 8 belangrijke SEO-YouTube tips op om jouw video’s hoger te laten ranken.

1. YouTube zoekwoorden onderzoek

Het hele proces van YouTube SEO begint met trefwoordenonderzoek. In deze stap ga je op zoek naar trefwoorden die het onderwerp of thema van de video beschrijven. Als je een video gaat maken over local SEO, is het mogelijke zoekwoord “local SEO”. Maar hoe vind je je ideale zoekwoorden? Door lijsten met zoekwoord suggesties te maken.

Het vinden van de beste zoekwoorden uit de lijst kan via verschillende strategieën worden gedaan. Ten eerste kun je je concentreren op de zoeksuggesties van YouTube. Dat is gemakkelijk. Het enige dat je hoeft te doen, is naar YouTube gaan en woorden of woordgroepen invoeren in de zoekbalk. Vervolgens geeft YouTube enkele suggesties met betrekking tot jouw zoekopdracht. Deze zoekwoorden zijn termen die mensen daadwerkelijk op YouTube opvragen, dus je moet niet twijfelen of deze termen populair zijn.

je kunt ook naar populaire video’s in nichemarkten gaan en dezelfde zoekwoorden kopiëren. Als de video veel weergaven heeft, kan deze worden geoptimaliseerd rond populaire zoekwoorden. Deze strategie werkt als volgt. Bezoek je eigen niche kanaal. Sorteer hun video’s vervolgens op ‘Meest populair’. Dit toont de video’s die de meeste weergaven hebben gegenereerd. Selecteer vervolgens de video waarvan je een video wilt maken en bekijk de zoekwoorden.

2. Zoekintentie identificeren

Zoekintentie verwijst naar waarom gebruikers op zoek zijn naar specifieke zoekwoorden. Zoek naar de zoekwoorden die u zelf wilt rangschikken op YouTube en analyseer de relevante posities (inhoud en invalshoeken) van de eerste 3 tot 5 zoekresultaten.

Als u bijvoorbeeld het trefwoord “website maken” invoert, ziet u de tutorial. 

Als je wilt rangschikken tussen producten zoals Nintendo Switch spellen, zal je eerder review video’s moeten maken.

3. Maak video’s met een hoge betrokkenheid

Om je YouTube SEO te optimaliseren, moet je kijkers bij de video betrekken. Betrokkenheid is een van de belangrijkste rankingfactoren in het YouTube-algoritme. Als je geen publiek kunt aantrekken, wordt je  niet gerangschikt.

U kunt de deelname van het publiek in YouTube-studio’s meten. We leggen kort uit:

  • Ga naar YouTube studio
  • Klik op ‘video’s’
  • Hover over je video en klik op ‘analytics’
  • Beneden op de pagina vind je je kijkerloyaliteit. Hier zie je hoe lang mensen je video bekijken. 
  • nog meer informatie nodig? klink bovenaan op “betrokkenheid”

Maar hoe krijg je engagement van je volgers? Zeer makelijk! We geven enkele voorbeelden. 

  • Vraag om de video leuk te vinden. 
  • Stel tijdens de video vragen, de kijkers kunnen deze beantwoorden in de reacties van de video.
  • Vraag ze te abonneren op jouw kanaal, zo missen ze geen nieuwe video’s. 
  • Gebruik de i in de rechterbovenhoek. Je kunt hier naar andere video’s of links linken, en deze links leiden je kijker om naar je andere video’s. Je kunt hier ook een poll posten, zodat je met je publiek kunt communiceren.

4. On-page video optimalisatie

Naast de content moet je ook rekening houden met andere YouTube SEO-factoren, zoals titel en beschrijving. YouTube bekijkt de volgende factoren:

  1. De titel
  2. De beschrijving
  3. De tags
  4. De thumbnail
  5. Het kanaal

Deze factoren hebben veel invloed. Ze zorgen voor een hogere klikfrequentie en daardoor meer views. Je kunt dit op volgende manieren optimaliseren:

  1. verwerk het zoekwoord in de titel 
  2. vermeld het zoekwoord in de beschrijving
  3. houdt je titel onder de 60 tekens en plaatst het belangrijkste in het begin
  4. Stimuleer nieuwsgierigheid of geef een titel om problemen op te lossen
  5. creëer een thumbnail die vertelt waarover de video gaat
  6. Gebruik relevante zoekwoorden als tags 
  7. gebruik 9-12 tags 
  8. maak een goede kanaalbeschrijving (vertel waarover je video’s maakt)
  9. link je sociale media kanalen

5. De video optimaliseren

Een van de belangrijkste doelen van YouTube SEO is ervoor te zorgen dat video’s kijkers aantrekken. Om hoger te scoren, kun je ondertitels of closed captions gebruiken. Men denkt dat YouTube de ondertitels zal lezen om je video beter te begrijpen. Als je een anderstalige kijker hebt, zijn ondertitels ook erg handig.

Naast ondertitels kun je ook ‘cards’ gebruiken. Cards zijn de i’tjes in de rechterbovenhoek. Je kunt het gebruiken om polls te starten of kijkers naar een andere gerelateerde video te leiden.

Ten slotte kun je aan het einde van de video ook een eindscherm toevoegen. Je kunt het eindscherm scherm personaliseren via YouTube Studio. Je kunt kijkers gemakkelijk laten abonneren op je kanaal of de kijker doorsturen naar een recente video.

6. Promoot je video

Maak je gebruik van verschillende social media kanalen? Gebruik deze en plaats een link van je nieuw geüploade video. Plaats deze op alle kanalen aangezien elk kanaal een ander doelpubliek heeft. Zo zul je meer mensen bereiken. 

7. Maak playlists

Playlists maken is helemaal niet moeilijk. Je maakt eigenlijk een korte serie met gerelateerde video’s. Bijvoorbeeld je maakt een playlist genaamd “Social media” en in deze playlist plaats je video’s over Twitter en Instagram. Op deze manier maak je een miniserie waar mensen naartoe kunnen kijken. 

We tonen even hoe je een playlist maakt:

  • Ga naar je eigen YouTube kanaal.
  • Ga naar je video’s en plaats je muis op de video die jij graag in de playlist wilt hebben. Je ziet 3 puntjes verschijnen.
  • Klik op deze puntje en klik verder op ‘Opslaan in playlist’.
  • Hier heb je de keuze om je video in een bestaande playlist te plaatsen. Als je een nieuze playlist wilt maken klik je onderaan op “nieuwe playlist maken”.
  • Kies een titel voor de playlist en beslis of je deze privé of openbaar wilt hebben. Klik daarna op creëren. 

8. De thumbnail optimaliseren

Door gebruik te maken van een aantrekkelijke thumbnail zullen kijkers sneller op jouw video klikken. Thumbnails zorgen ervoor dat je kanaal er verzorgd uitziet en dit vergroot de kans op views. Een thumbnail toont eigenlijk waarover de video gaat. 

Net als bij het gebruik van alt-tags, zorgt de bestandsnaam en miniatuur ervoor dat uw afbeelding (in dit geval de miniatuur) hoog scoort in Google.

Conclusie

YouTube SEO is eigenlijk niet zo moeilijk, maar het is belangrijk om je YouTube-kanaal op de beste manier onder de aandacht van het publiek te brengen. Optimaliseer uw video’s, titels en tags, voeg kaarten toe en maak gebruik van het eindscherm, YouTube zal dit appreciëren en je video hoger ranken. Het grootste struikelblok is het vergroten van engagement. Probeer je te concentreren op  de inhoud van je video, en werk eraan. Dit is de beste manier om YouTube SEO te gebruiken. Met goede content en de nodige tijd wordt je YouTube-kanaal bekender. succes! En vergeet niet om onze behulpzame infographic op te slaan.