Orphan page: het verloren kind van je website

Orphan page banner

Een webpagina zonder interne links? Je kan deze terugvinden, het is moeilijk, maar niet onmogelijk.  Heeft jouw website pagina’s die gebruikers en zoekmachines niet kunnen bereiken? Dit zijn zogenaamde orphan pages. In deze blog leren we jou wat een orphan page is en hoe je dit probleem kan oplossen.

Wat is een orphan page?

Een orphan page is een URL of subpagina die niet gevonden kan worden door een link naar deze pagina. Deze pagina op jouw website heeft dus geen interne links. In het Nederlands spreken we ook wel eens over een ‘weespagina’. De pagina’s zweven los door je website. Hierdoor kunnen crawlers van zoekmachines zoals Google en Bing ze erg moeilijk terugvinden. Dit resulteert erin dat gebruikers een orphan page moeilijk kunnen bereiken.

We kunnen stellen dat dit wel een gemiste kans is, een goede linkstructuur heeft namelijk een positieve invloed op je positie in de zoekresultaten.

Orphan page vs SEO 

Er zijn veel redenen waarom websites orphan pages bevatten. Dit kan bijvoorbeeld een productpagina zijn van iets dat niet meer in voorraad is, oude nieuwscontent die gedeactiveerd is of verwijderde video’s.

Orphan pages hebben een nadelig effect op de SEO van je website. Zoekmachines, zoals Google en Bing, vinden nieuwe webpagina’s op volgende manieren:

  • De crawler volgt een link vanuit een andere pagina
  • De crawler vindt de URL in je XML-sitemap.

Deze pagina bevat geen interne links, hierdoor is het zowel voor de gebruiker als voor de zoekmachine moeilijk om deze te vinden. Hierdoor bereiken crawlers je website niet, waardoor de webpagina niet kan scoren in de zoekresultaten. De pagina wordt niet getoond aangezien de bots deze moeilijk kunnen vinden.

Zonder interne links bouwen webpagina’s geen autoriteit op en heeft de zoekmachine geen semantische of structurele context om de pagina te evalueren. De zoekmachine kan dus niet inschatten of de pagina wel bij je website past. Waardoor het dus ook moeilijk is om te bepalen of een bepaalde zoekopdracht belangrijk is voor de webpagina. De zoekmachine zal je website dus als minderwaardig beschouwen.

Zelfs neem je deze pagina’s op in je XML-sitemap, dan nog blijven ze een probleem voor je SEO. Zolang deze niet vindbaar zijn, zal Google deze niet crawlen en indexeren.

Verschil orphan page en dead-end page

Veel mensen verwarren vaak de SEO-termen orphan page en dead-end page. Zoals we eerder al uitlegden is een orphan page een webpagina die niet gelinkt wordt vanuit een andere interne pagina.

Een dead-end page is een webpagina die zowel intern als extern niet gelinkt wordt aan webpagina’s. Er ontstaat een doodlopende weg. Een gebruiker kan hier nu nog enkel terugkeren naar de vorige pagina of de website verlaten. Crawlers van zoekmachines deze pagina’s bezoeken kunnen ze nergens heen en ook geen link doorgeven. Dit kan opgelost worden door een link aan de pagina toe te voegen.

Orphan page opsporen en oplossen

Een juiste interne linkstructuur is een belangrijk onderdeel van SEO. Orphan pages brengen dus jammer genoeg schade aan. Het is dus van het grootste belang om deze op te sporen.

Hieronder leggen we je stap voor stap uit hoe je dit kan doen:

  1. Verzamel alle URL’s van je website.

Eerste en vooral is het belangrijk om alle pagina’s van je website te kennen en dit kan je op twee methodes doen:

  • Methode 1: controleer de sitemap

Sitemaps bevatten alle URL’s die je website bevatten. Daarom is dit dus een ideale manier om orphan pages terug te vinden. In je Google Search Console account kan je deze sitemap terugvinden. Van daaruit kan je een kopie maken van alle URL’s.

  • Methode 2: download een lijst van je website URL’s.

Wanneer je geen gebruik kan maken van een sitemap, kan je ook een overzicht maken vanuit je CMS-systeem. Via WordPress is er een mogelijkheid om verschillende plugins te installeren die hierin kunnen helpen. Je kan ook zelf een overzicht maken van je CMS logbestanden en daarin zien welke webpagina’s er bereikt worden.

  1. De website crawlen

Wanneer je je website laat crawlen, ga je op zoek naar pagina’s die niet één interne link hebben. Zorg ervoor dat je dit regelmatig opnieuw doet, zo houd je een mooi overzicht en ontdek je snel wanneer er eventueel nieuwe orphan pages bijkomen.

  1. Analyseer de resultaten

Nadat je via de crawl te weten gekomen bent, welke pagina’s er orphan pages zijn, is het nu belangrijk om te onderzoeken welk nut of hoe belangrijk deze pagina’s zijn. Indien de pagina’s nu hebben, is het aanbrengen van interne links nuttig. Wanneer je merkt dat er weinig verkeer is, is het belangrijk om ermee aan de slag te gaan.

  1. Los de fouten op

Als laatste stap gaan we het probleem oplossen. Als je bepaald hebt wel nut deze pagina heeft, kan je kiezen wat je ermee gaat doen.

  • Is de pagina belangrijk voor gebruikers? Pas de interne linking aan, zodat deze beter gevonden kan worden.
  • Is de pagina niet meer nodig voor je website? Archiveer deze.
  • Heeft de pagina geen interne linking, maar doet hij wel wat hij moet doen? Voorlopig is er dan geen reden om dit aan te passen.

Wanneer je al deze stappen gevolgd hebt, zouden al jouw orphan pages opgelost moeten zijn. Maar vergeet dus niet om dit vaak genoeg opnieuw te doen.

Wil je na het lezen van een blogpost weten of je website goed scoort qua SEO? Bij Online marketing Monkey kan je gratis een SEO-analyse doen en ontdekken welke punten je kan verbeteren.Gratis SEO -analyse

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *