DIY lokale SEO: Wil je weten hoe je zelf als bedrijf aan SEO kan doen?

Local SEO

Ben je een zelfstandige? Of run je een bedrijf? Dan is de kans groot dat je gevonden wil worden op internet door potentiële klanten uit de buurt. Om je website effectief vindbaar te maken voor bezoekers uit de buurt, kan je best gebruikmaken van lokale SEO. Nog te weinig bedrijven zijn zich vandaag de dag bewust over de voordelen en het belang van lokale SEO. Tijd om hier verandering in te brengen! In deze blogpost leggen we je graag uit wat lokale SEO inhoudt en geven we 6 marketingtips om jouw lokale SEO onder handen te nemen.

Wat is lokale SEO?

In principe lijkt lokale SEO sterk op de traditionele SEO. Maar er is wel degelijk een groot verschil. Bij lokale SEO ga je de aanwezigheid van je bedrijf versterken op het web wanneer er lokale zoekopdrachten uitgevoerd worden. Vandaag de dag zoeken heel wat gebruikers via een zoekmachine naar bedrijven in hun eigen buurt of in een specifieke regio. Denk hierbij aan kappers, restaurants, supermarkten of online marketingbureaus. Wil je meer klanten aantrekken? Dan kan je er best voor zorgen dat mensen jou terugvinden wanneer ze lokaal zoeken. Dit kan dus aan de hand van lokale SEO.

Lokale SEO kan heel belangrijk zijn voor fysieke bedrijven volgens een aantal redenen.

  • Specifieke zoekintentie: lokale klanten zoeken bedrijven op die dicht in hun buurt liggen en die hen iets specifiek kunnen aanbieden. Wanneer je een kapper zoekt in Antwerpen, wil je liefst geen kapper vinden uit Oostende. Lokale SEO zorgt ervoor dat potentiële klanten in contact komen met jouw bedrijf.
  • Meer klantbezoeken: klanten die zoeken naar een lokaal bedrijf staan meestal klaar om de winkel te bezoeken. Mensen hebben een duidelijke behoefte en zien deze liefst zo snel mogelijk vervult worden.
  • Hoge aankoopintentie: wanneer iemand een lokaal bedrijf zoekt, wil dit meestal zeggen dat de klant zicht op het einde van het aankoopproces bevindt. De klant wilt duidelijk een aankoop doen. Ze hebben enkel nog nood aan een plek die hen biedt wat ze willen.

Jouw winkel is jouw locatie. Daarom blijft het belangrijk om jouw locatie uit te spelen via SEO. Dit kan zowel op online als offline vlak ingeschakeld worden. Verschillende offline kanalen zijn in-het-oog-springende signalisatie of vermeld worden in een lokale krant. Daarnaast moet je ook online actief zijn via een website of het behandelen van reviews.

Wil jij jouw bedrijf op de kaart zetten met lokale SEO? Lees dan zeker volgende tips!

Tip 1: Google Mijn Bedrijf

Als je de lokale SEO van jouw bedrijf wilt verbeteren, dan kan je best starten door in te spelen via Google. Uit onderzoek blijkt dat Google nog steeds het grootste informatieplatform in de wereld is voor lokale zoekopdrachten. Bijna de helft van de dagelijkse zoekopdrachten heeft verband met een lokale onderneming.

Google Mijn Bedrijf is een gratis dienst van Google waarmee je jouw bedrijf online kan vermelden. Het is belangrijk om een correcte en volledige bedrijfspagina te maken want zo krijg jij als zaakvoerder een inzicht in de online prestaties van je bedrijf, dienst of organisatie. Als je jouw gegevens dus goed vermeldt dan zullen jouw klanten je altijd en overal terugvinden. Daarnaast geeft deze pagina klanten ook de mogelijkheid om reviews en foto’s te plaatsen over jouw bedrijf.

Tip 2: bedrijfsgegevens toevoegen

Naast de pagina die je maakte via Google Mijn Bedrijf zijn er nog een aantal plaatsen waar je best jouw contactgegevens achterlaat. Denk hierbij aan:

  • De contactpagina van je website
  • Sidebar of footer van je website
  • Je e-mailhandtekening
  • Je profielen op social mediaplatformen
  • SEO-titels en meta-omschrijvingen van je webpagina’s

Zorg er steeds voor om je bedrijfsgegevens zo consistent mogelijk te plaatsen, zo zorg je ervoor dat de zoekmachines gemakkelijker een link kunnen leggen met je bedrijf.

Tip 3: negatieve reviews of fouten

Het is jammer genoeg altijd mogelijk om een fout te maken binnen een project. Maar het blijft natuurlijk wel mogelijk om deze fout proberen zo goed mogelijk recht te zetten. Dit kan je ook toepassen bij de reviews die klanten voor je achterlaten op jouw kanalen. Wanneer je bedrijf eens een steek laat vallen bij een klant en je deze persoon in kwestie teleurstelt, kan je dus de confrontatie aangaan en de fout corrigeren.

Reviews van klanten bepalen de reputatie van je bedrijf. Heel eenvoudig, maar zo is het nu eenmaal. Om het beter te doen dan je klanten heb je natuurlijk nood aan goede beoordelingen. Helaas maken heel wat ondernemers zich wel eens zorgen over negatieve beoordelingen. Maar wees gerust er zijn een aantal oplossingen voor dit probleem!

  • Je kan simpelweg de confrontatie aangaan met de persoon die een negatieve reactie geplaatst heeft door te reageren. Ga een gesprek aan met de klant en probleem de oorzaak van het negatieve bericht te achterhalen. Dit geeft je de kans om je fout recht te zetten en misschien zelfs de negatieve review om te buigen tot iets positiefs. 
  • Zijn allemaal positieve reacties dan zoveel beter? Nee hoor! Te veel positieve reacties zorgen ervoor dat mensen een ongeloofwaardig gevoel krijgen ten op zichtte van het bedrijf. Een restaurant dat 5 sterren behaald kan heel goed zijn maar komt ongeloofwaardig over. 
  • Als je regelmatig je reviews controleert, is er weinig kans dat je voor verrassingen zult komen te staan. Een klant zal niet snel iets negatiefs schrijven aangezien je moeite doet om regelmatig te reageren en de problemen te bespreken. 

Tip 4: optimaliseer je website

Wil je jouw website optimaliseren? Dan kan je best in het hoofd kruipen van je doelpubliek. Nee, niet letterlijk! Maar vraag je wel eens af welke zoektermen zij gebruiken om jouw product of bedrijf op te zoeken. Vaak zal dit starten met een behoefte naar een bepaald product of een dienst aangevuld met een locatie.

Om dit te achterhalen kan je best gebruik maken van een zoekwoordenplanner. Deze tools geven je een inzicht in hoe vaak een bepaald onderwerp gezocht wordt. Daarnaast kan je ook de interactie aangaan met je klanten. Vraag hen maar eens hoe ze je bedrijf of winkel leerden kennen, je zal zien dat dit heel wat bijzondere en nuttige inzichten met zich meebrengt. Vervolgens kan je deze informatie gebruiken om je website, projectpagina’s, portfolio, blog en zoveel meer te optimaliseren voor de zoekmachines

Tip 5: wees actief op social media

Steeds meer gebruikers maken ook gebruik van social mediakanalen zoals Facebook om bepaalde bedrijven te ontdekken. Belangrijk is om een duidelijke profiel aan te maken op social media dat makkelijk vindbaar is. Onderzoek dus best op voorhand welke kanalen gebruikt worden door jouw klanten en maak daarna een bedrijfsprofiel aan. Zorg ervoor dat je ook op deze pagina’s je contactgegevens duidelijk en correct vermeld. Maar dat is natuurlijk niet genoeg! Het is ook belangrijk om deze pagina levend te houden, dit kan je doen door een aantal keer per week een leuke post te delen die zorgt voor engagement.

Tip 6: FAQ en portfolio

Naast contactgegevens kan een FAQ of een pagina met projecten (portfolio) ook een positieve invloed hebben op lokale SEO. Je kan pagina’s op een simpele  manier optimaliseren voor specifieke zoektermen. Een voorbeeld: je bent een communicatiebedrijf uit Antwerpen en helpt een bekende klant met een groot project, dan kan je dit vermelden als ‘lancering nieuwe Samsung Note’. Wanneer iemand geïnteresseerd is in een Samsung Note en dit opzoekt in een zoekmachine, is de kans ook weer meteen groot dat jij als bedrijf tussen de zoekresultaten verschijnt!