SEO-copywriting: de trends van 2021

Banner SEO-copywriting

Ondertussen zijn we al enkele maanden verder in 2021. Het wordt dus dringend tijd om onze nieuwe voornemens nu echt waar te gaan maken! Op vlak van SEO-copywriting, geven wij jullie alvast een duwtje naar de goede richting. Ook in 2021 is SEO-copywriting een belangrijk element in de onlinewereld. Benieuwd welke trends jouw SEO en merkbekendheid kunnen doen slagen? Ontdek het snel in deze blog. 

1. Zoekwoordenonderzoek 

Als ervaren SEO-er weet je dat het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek één van de eerste stappen is voor het uitwerken van je SEO-strategie. Via dit onderzoek krijg je een weergave van de te creëren geoptimaliseerde content. Helaas vergeten we vaak enkele woorden uit dit onderzoek. Het is dus van belang om je zoekwoordenonderzoek goed uit te voeren. 

Op het vlak van zoekwoordenonderzoek zien we volgende trends in 2021: 

Doel: 80% evergreen keywords en 20% trending keywords. 

Evergreen keywords zijn zoekwoorden die niet verouderd zijn en steeds relevant blijven voor de lezer. Dit is niet seizoensgebonden of gebonden aan de huidige nieuwscyclus. Het is dus van belang dat je deze zoekwoorden binnen je markt en doelgroep probeert te begrijpen. En daarna ook content creëert die gericht is op deze zoekwoorden. 

We moeten dus proberen om onze content een meerwaarde te geven en ervoor te zorgen dat het probleem van de lezer opgelost raken. Naast deze zoekwoorden moet je uiteraard ook nog de nodige aandacht geven aan de trending zoekopdrachten. Door deze trending zoekopdrachten te volgen en nuttige informatie te maken, kan het zijn dat je zoekwoord veranderd in een evergreen keyword. Dit geeft je dan een voorsprong op je concurrentie. 

Stel een buyer persona in 

We moeten proberen onze  buyer persona zo realistisch mogelijk op te stellen, zodat het net op de beschrijving van een echt bestaand persoon lijkt. 

Op basis van deze persona kan je jouw zoekwoorden en content aanpassen naar de noden en wensen van de gebruiker. 

Zoekwoorden monitoren en evalueren 

Het is belangrijk dat we de prestatie op onze zoekwoorden gaan monitoren en dan uiteraard ook gaan evalueren. Merk je op dat dit toch niet loopt zoals je verwacht? Dan kan het belangrijk zijn om enkele aanpassingen door te voeren. Hierna kan je opnieuw gaan evalueren en waar nodig eventueel terug gaan bijsturen. 

Een handige tool om zoekwoorden mee te monitoren is SEMrush

Gerelateerde zoekwoorden  

Wanneer je zoekwoordenonderzoek afgerond is. Is het belangrijk om niet enkel te focussen op deze zoekwoorden. We moeten ervoor zorgen dat we ook een lijst met gerelateerde zoekwoorden opstellen. Door gerelateerde zoekwoorden op te lijsten, krijgen je een betere achtergrond over je onderwerp. Hierdoor zal je duidelijkere signalen over het onderwerp, naar zowel je lezer als de zoekmachine kunnen sturen. 

2. Optimaliseer je title tags 

Title tags blijft één van de sterkste signalen voor de zoekmachine om duidelijk aan te tonen waarover je pagina gaat. De title tags is er niet enkel om mensen aan te trekken, maar moeten uiteraard ook voldoen aan je SEO. Je zorgt er dus best voor dat het focus zoekwoord weergeven wordt in je kop. Probeer het zoekwoord zo veel mogelijk vooraan in de titel te plaatsen. 

Nog enkele andere trends die we opmerken: 

  • Houdt het kort: de standaard title tags zijn tussen de 50 en 60 tekens lang. Dit vooral omdat Google alles na de 60 tekens afkapt. Dit vergt voor sommige copywriters enige inspanning, maar het is dus wel de moeite waard. 
  • Voeg cijfers toe: cijfers blijven ook dit jaar goed werken. We merken op dat koppen waar er een getal in zit, 36% meer kliks verkrijgen dan andere titels. 
  • Gebruik haakjes: ook haakjes kunnen zorgen voor meer kliks. Een titel met haakjes zorgt ervoor dat de click-through-rate (CTR) stijgt met 38%. 

3. Meta description 

Hoe kan je je meta description optimaliseren anno 2021? 

  •  Houdt het kort: net zoals bij de title tag moet je de meta description zo kort mogelijk schrijven. Zorg ervoor dat ze korter is dan 150 à 160 tekens. Vooral op mobiel is dit zeer belangrijk. Bij een korte en duidelijke meta description verhoogt de click-through-rate. 
  • Gratis advertenties: eigenlijk moet je je meta description als een gratis advertentie zien. Je lokt je bezoeker naar je webpagina door middel van een aantrekkelijke meta description. Hierin komen ze ook al te weten wat ze kunnen verwachten op je webpagina. Indien mogelijk kan je gebruik maken van een probleem/oplossing of call-to-action om de gebruiker naar je pagina te lokken. 
  • Gebruik je hoofdzoekwoord: maak altijd gebruik van je focus zoekterm in je meta description. Het heeft volgens Google geen directe invloed, maar wel een indirecte invloed op de zoekresultaten. Wanneer mensen zoeken naar een zoekwoord, worden ze vetgedrukt in de meta description tonen. Dit beïnvloedt je CTR en heeft dus indirect invloed op de rangschikking. 
Meta description tag

4. Header tags 

Header tags zijn een soort subthema’s die je tekst structuren en indelen.  Ze zijn vooral effectief in listicles waarbij elk nummer/sectie het volgende onderwerp is. 

Gebruikers scannen deze header tags bij het lezen van een artikel. Dit is vaak ook het eerste wat de gebruiker leest. De gebruiker wil namelijk weten waarover het artikel zal gaan. Zo wordt het ook duidelijk of dit artikel nuttig is voor hen of niet. 

Daarnaast is het ook belangrijk voor het rangschikken van een featured snippets. Google maakt vaak gebruik van header tags en zal deze gebruiken als bullets in een snippet. 

Optimalisern van een header tag in 2021 doe je zo: 

  •  gebruik (verwante) zoekwoorden: gebruik je belangrijkste zoekwoord minstens één keer in een header tag. Maak daarnaast ook gebruik van gerelateerde zoekwoorden. 
  • Geen keyword stuffing: doe niet aan keyword stuffing. Geef de voorkeur aan natuurlijke zoekwoorden, schets de inhoud en bied de lezer waardevolle content aan. 
  • Houd het kort: net zoals bij vorige elmenten is hoe korter, hoe beter. De gebruiker is niet dom dus je kan gebruik maken tot maximum 6 woorden. 

5. Omschrijf interne links en afbeeldingen 

Zoals jullie wel al weten is het van belang om interne links te plaatsen in je content. Ze geven signalen naar zoekmachines over de relevantie van een andere pagina op je website. Alsook hoeveel waarde je hecht aan de webpagina.  

Het is nog altijd belangrijk om ook nu niet te overdrijven met interne linking. Gebruik ze enkel op de plaatsen waar het nuttig kan zijn voor de gebruiker. Zodat hij meer informatie kan krijgen over iets, wat misschien toch niet helemaal duidelijk zou zijn. Het moet dus een meerwaarde zijn voor de gebruiker en niet zomer een interne link. Daarnaast moeten we er ook voor zorgen dat we een krachtige ankertekst formuleren. Hierin plaatsen we het zoekwoord van de pagina waarmee de link willen leggen. Hierdoor geef je het signaal aan de zoekmachine dat er zich nuttige content op die pagina aanwezig is. Deze informatie ondersteunt dan de huidige pagina. 

Zoekmachines zullen ook in 2021 nog steeds geen afbeeldingen kunnen lezen, het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de alternatieve tekst of alt tekst te blijven gebruiken. we geven je graag nog twee tips mee: 

  • Geef elke afbeelding een unieke titel en alt tektst die het zoekwoord bevatten. 
  • Gebruik bijschriften waar nodig. 

6. SEO-copywriting: de inhoud 

Natuurlijk mogen we ook nu de inhoud niet uit het oog verliezen. Maar hoe kunnen we onze content optimaliseren? 

Eerst en vooral moeten we eraan denken om de psychologische ruimte in ons achterhoofd te houden. Het is dus belangrijk dat we eraan denken dat er geen lange of verkeerde zinsconstructies geschreven worden. Daarnaast mogen We ook niet te lange paragrafen schrijven. Korte en eenvoudige zinnen is dus iets waar we naar moeten streven.  Mensen scannen de inhoud automatisch en zullen alles wat moeilijk leesbaar is negeren.  Vooral op mobiel is dit een trend die we vaak zien terugkeren. 

Sinds 2021 mag je keyword density vergeten. Er bestaan momenteel nog veel tools hiervoor, maar toch zal dit vanaf volgend jaar volledig verdwenen. Het is van belang om zowel je zoekwoord als gerelateerde op een natuurlijke manier in je content te integreren. 

Op het vlak van lengte werd er de afgelopen periode heel wat uitgeprobeerd. Google reageerde hierop met heel wat gemengde signalen. Onze conclusie die we hieruit nemen is dat langer en meer content beter is in de meeste situaties.  Probeer er dus steeds voor te zorgen dat er voldoende informatie aangeboden wordt aan de gebruikers. Zo hoeven ze niet terug te keren naar je webpagina. Het is wel de bedoeling dat de informatie die je aanbiedt nuttig en waardevol is. Overbodige informatie om de pagina te vullen, kan een negatief effect hebben.

De twee meeste belangrijke factoren die in 2021 binnen copywriting opgenomen worden zijn: 

  • Opsommingstekens 
  • Vetgedrukte/schuingedrukte woorden

Deze factoren zorgen ervoor dat er sterke signalen naar zoekmachine en lezers gestuurd worden. Ze benadrukken bepaalde woorden en zorgen ervoor dat bepaalde zaken enorm belangrijk zijn voor de inhoud van de boodschap.  

Conclusie

Om ervoor te zorgen dat je jouw SEO-copywriting dit jaar naar een hoger niveau kan tillen, zal je moeten kijken om je methode qua schrijven even moeten aanpassen. In het copywriting proces zal er aandacht moeten besteed worden aan de SEO en de autoriteit van je merk.  

Je kan verschillende technieken gaan uitproberen. Dit zowel voor het creëren van content zoals A/B testing van koppen, toevoegen van gerelateerde zoekwoorden, duidelijke meta descriptions … Je zal hiervan een positief resultaat zien op de SEO van je webpagina. 

Om de autoriteit te verhogen, raden we aan om vanuit één stem in het bedrijf te ontwikkelen. Dit kan zowel de CEO of het volledige team zijn. 

Wij zijn alvast benieuwd welke trends er verder dit jaar nog zullen verschijnen op gebied van SEO-copywriting. 

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *