Waarom meta description toepassen?

Meta description

Een meta description is technisch gezien een HTML-attribuut. Het geeft je als het ware een korte samenvatting weergeeft van een website. Deze vind je terug onder elke link binnen een zoekmachine. Het vertelt heel kort wat een webpagina inhoud (Een goede meta description ligt meestal tussen de 155 à 160 tekens). Als organisatie is het dus heel belangrijk om een deftige meta description te schrijven in het kader van Search Engine Optimization (SEO).

Voorbeeld

Voorbeeld meta description

Op de bovenstaande afbeelding vind je een voorbeeld van een meta description tag. Als zoekopdracht gebruiken we “Google”. In het zwarte kader bevind zich de meta description, soms wordt deze ook wel page description genoemd. Dit is helemaal kosteloos en kan door elke organisatie gebruikt worden.

In de HTLM-code van de webpagina kan je ook de meta description terugvinden. Een voorbeeld hiervan:

<meta name=”description” content=”Instellingen · Je gegevens in Google Zoeken · Expliciete resultaten verbergen: uit · Hoe Google Zoeken werkt · Help Feedback sturen. AlleAfbeeldingen.” />

Deze tekst zal niet terug te vinden zijn op de website. De meta description is dus enkel beschikbaar in de back-end van een webdomein. Bezoekers zien de meta description tag niet op de website. Zoekmachines zoals Google en Bing zullen dit wel opnemen en vertonen.

Waarom meta description?

Zeer simpel, je wil ervoor zorgen dat mensen op jouw zoekresultaat klikken in een zoekmachine. Hiermee creëer je meer kans dat mensen effectief op jouw website klikken. Zoekmachines zoals Google zullen de meta description tonen, dit wordt ook wel snippet genoemd. Doordat je tags aanmaakt zal je een effect voelen op je verkeer en een hogere Click Through Rate hebben naar je webpagina. Er bestaat een tool waarbij je jou CTR kan vergelijken met die van je concurrentie.

6 tips voor een goede meta description

Wil je optimaal gebruik maken van meta description? Volg dan deze tips:

1: Benut de optimale lengte

Je wilt de juiste boodschap overbrengen naar de correcte doelgroep. Het is dus belangrijk om kort en krachtig te zijn in een boodschap. Denk dus goed na welke informatie je precies wilt overbrengen. Schrijf enkele kernwoorden op die je zeker wilt gebruiken.

Probeer vervolgens ook de belangrijkste informatie vooraan te zetten.Bij het opstellen van een meta description doe je er ook goed aan om onder de 155 tekens te blijven. 

Dit komt doordat er een optie is dat de zoekmachine je meta description inkort en 3 puntjes (…) zet op het einde. Je kan via deze website controleren hoeveel tekens er in de omschrijving staat. Hou er ook rekening mee dat een spatie ook beschouwd wordt als een karakter.

Als er geen meta description is opgesteld voor een website dan zal de zoekmachine zelf een tekst toewijzen. De tekst kan hierdoor niet relevant zijn, als organisatie is het dan ook zeer belangrijk om dit zelf te schrijven.

2: Call-to-action

Een call-to-action (CTA) is een goede zet bij een meta description. Op deze manier kan je als het ware een product verkopen voordat de klant de website bezocht heeft.

Gebruik woorden zoals gratis, informatie, 1+1, etc. Met deze woorden zal je mensen sneller motiveren om je webpagina te bezoeken.

Voorbeelden van CTA:

  • Deze week 1+1 gratis!
  • Bezoek ons voor meer informatie.
  • Maak gratis een afspraak!

3: Inhoud

Zorg voor een meta description die afgestemd is op jouw webpagina. Indien organisaties dit gebruiken om bezoekers te misleiden en clicks te halen zal Google dit merken. Met als gevolg dat je afgestraft zal worden. Bovendien krijgen bedrijven die dit hanteren vaker te maken met een hogere bounce rate. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de meta description overeenkomt met de content van de pagina. Wees dus meteen duidelijk en eerlijk met je bezoeker. Er zullen wellicht meer mensen op je website komen die meer verkeer genereren maar de kans is groot dat ze meteen de website weer verlaten.

Bij een meta description moet je eigenlijk het probleem van de klant zien op te lossen. Wat zoeken ze? Wat willen ze? Zoeken ze een product of dienst?

Probeer dus in een 155-tal tekens duidelijk te zijn over wat jouw webpagina gaat.

Maak reclame voor je organisatie, probeer je op deze manier te onderscheiden van andere organisaties. Wees ook niet vaag in je beschrijven en probeer in te spelen op de klant zijn behoeften en gevoelens. Als een zoeker niet overtuigd is van jou meta description dan heeft hij of zij nog genoeg keuze bij concurrenten. Op deze manier trek je de juiste mensen aan naar jouw webpagina. 

4: Toon specificaties

Bij de verkoop van een product is het een goed idee om de specificaties te vermelden in de meta description. Op deze manier zal je sneller iemand lokken naar je website.

Iemand die specifiek naar een product zoekt zal hoogstwaarschijnlijk meteen klikken zonder nadenken. Extra informatie zal er altijd voor zorgen dat zoekers sneller zullen klikken op je webpagina.

5: Focus op het zoekwoord

Bij het opstellen van de meta description is het belangrijk dat je het zoekwoord gebruik die door de zoeker is opgezocht. Indien mogelijk zet dit zoekwoord vooraan.

Wanneer je een ander woord gebruikt in je meta description zullen bezoekers zich misleid voelen. Ook Google zal dit merken en zal daarom meer bereid zijn om beschrijvingen te tonen waarvan het zoekwoord in de tekst staat. Probeer dus altijd het zoekwoord in je meta description te vermelden, op deze manier wordt de link nog meer uitnodigend.

Elke afzonderlijke webpagina zou in theorie zich moeten focussen op één specifieke zoekterm. Wees er dus bewust van dat de meta description uniek is en verschillend is voor elke bestaande URL. Als een zoekopdracht overeenstemt met de zoekopdracht, de meta description en de content van de webpagina worden de woorden in het vet weergegeven. Op deze manier val je direct op tussen de andere zoekresultaten.

Als de meta description geen woorden bevat van de zoekopdracht dan zal de pagina niet genoeg zichtbaar zijn.

De zoekmachine zoekt dan zelf stukken tekst op de URL waar de zoekterm in voorkomt.

Dit is zeer onprofessioneel en niet netjes. Zorg er dus altijd voor dat je het zoekwoord vermeldt in de meta description.

6: Uniek

Je wilt er met kop en schouders bovenuit te steken. Kopieer dus niet van andere webpagina’s. De gebruikerservaring in Google kan hierdoor beïnvloed zijn. 

De titels van webpagina’s zullen verschillend zijn maar de meta description zal hetzelfde zijn. Probeer de meta descriptions ook zelf in te vullen als organisatie anders zal Google dit automatisch doen voor jou. Google zal dan een willekeurig tekst uitzoeken waardoor de kwaliteit van je omschrijving minder sterk zal zijn. Maak dus een unieke meta description met een originele tekst. Durf Unique Selling Proposition (USP) toe te passen.

Je wilt mensen een reden geven om effectief op jou website te klikken.

Zijn meta descriptions van toepassing voor SEO?

In het verleden had dit een groot effect op de ranking factor maar tegenwoordig niet meer doordat er te vaak misbruik gemaakt werd. Het doel van meta descriptions is een beschrijving aanbieden aan de zoeker. Je wilt dat de omschrijving van je webpagina de mensen aanspreekt. Hoe beter je tekst, hoe meer kans je hebt dat mensen op je webpagina clicken met een positief resultaat.

Woorden zoals geen verzendkosten, gratis, 1+1 zorgen voor een grotere kans op clicks.

Meta descriptions zijn opgemaakt voor mensen aan te trekken, niet voor de ranking van zoekmachines.

Maar de tags hebben een gevoelige invloed op de Click Through Rate van een webpagina. Het is als het ware een korte, kosteloze advertentie die organisaties zelf kunnen schrijven. Als bedrijf heb je alles zelf in handen om mogelijke klanten te lokken via meta descriptions. Probeer dus duidelijk te maken welke informatie je aanbiedt. Hiermee voorkom je dat mensen onnodig je website bezoeken. Hoe meer clicks, hoe groter de kans op conversie, denk maar aan bestellingen, inschrijvingen voor nieuwsbrieven, ingevulde contactformulieren en nog veel meer. De Click Through Rate beïnvloedt de positie van je website. Indien je veel clicks haalt, ziet Google dat je populair en relevant bent. Hierdoor zal de ranking van je webpagina ook stijgen.

Meta descriptions hebben dus degelijk een invloed op SEO, weliswaar indirect door de Click Through Rate. Als organisatie is het dus zeer belangrijk om een sterke en inspirerende boodschap te hebben waardoor je sneller opvalt.

Conclusie

Een meta description is een zeer handige tool bij het overtuigen van mensen om voor jouw website te kiezen. Google durft regelmatig meta descriptions herschrijven. Er is dan ook geen zekerheid dat jouw beschrijving getoond zal worden. Bekijk dit af en toe.

Google gebruikt meer en meer gebruik van featured snippets. Dit wil zeggen dat de zoekmachine de samenvatting of een kopie van de content van een pagina plaatst. Daarom is het niet zeker dat je meta description langer gebruikt zal worden.

Het is dus zeer belangrijk om af en toe de pagina’s te controleren of ze effectief een meta description bevatten. Controleer ook of dat deze nog actueel zijn en niet verouderd zijn. Een superhandige tool hiervoor is Screaming Frog. Doe af en toe ook eens een concurrentieanalyse. Kijk eens wat de concurrentie doen. Stel jezelf de vraag “Op welke zou ik klikken als ik zelf de klant was?”. Met deze informatie kan je weten of je de description moet verbeteren.

Meta descriptions hebben een beperkte lengte. Daarom is het aangeraden om de belangrijkste boodschap en belangrijkste zoekwoord in het begin te vermelden.

Bezoek zeker onze blog voor meer gratis SEO tools.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *