Versterk je site met canonical tags

Canonical tags

In de wereld van zoekmachineoptimalisatie is het belangrijk om zoekmachines zoals Google duidelijke signalen te geven over welke pagina’s van je website prioriteit hebben. Een veelvoorkomend probleem, vooral bij grotere websites, is duplicate content. Gelukkig biedt de canonical tag een simpele manier om dit probleem te verhelpen. In deze blog ontdek je wat deze tag inhoudt, hoe je deze correct kunt gebruiken en op welke manier het je SEO-resultaten kan verhogen.

Inhoud

Een canonical tag, wat is het?

Met behulp van een canonical tag kunt u aangeven welke URL als de belangrijkste moet worden beschouwd voor zoekmachines zoals Google en Bing. Wanneer uw website meerdere vergelijkbare pagina’s heeft, geeft deze tag zoekmachines aan welke URL ze in hun organische zoekresultaten moeten weergeven. Voorkom duplicatie van inhoud door deze tag te gebruiken. Dit linkelement wordt ook “rel canonical” genoemd.

De rol van canonical URLs in SEO

Zoekmachines kunnen deze tag gebruiken om te bepalen welke pagina’s van uw website het belangrijkst zijn en dus welke moeten worden geïndexeerd. Door de canonical tag te gebruiken, kun je voorkomen dat dezelfde inhoud op verschillende pagina’s voorkomt. Dit probleem komt vaak voor bij webshops die filteropties gebruiken.

Pagina’s met duplicate content kunnen een aantal SEO-problemen opleveren: De zoekmachine weet niet welke URL moet worden geindexeerd en in de zoekresultaten geplaatst. De individuele rankingkracht van de URLs kan afnemen. Neem bijvoorbeeld een webshop die verschillende productpagina’s heeft met verschillende filters. Het is van cruciaal belang voor zoekmachines om aan te geven welke productpagina’s primair moeten worden beschouwd en welke niet. “Canonicalization” is het proces om van kiezen en het primair maken URL’s.

Canonical tag versus 301 redirect

Om duplicate content te beheren, kun je zowel een canoniek element als een 301 redirect gebruiken.

Maar wat is het verschil tussen deze twee opties nu juist?

  • Als je een 301 redirect op pagina A toepast, worden bezoekers automatisch naar pagina B gestuurd. Ze zullen alleen pagina B zien en niet meer pagina A . Dit garandeert dat er slechts één kopie van de website bestaat.
  • Als je een canonical tag tussen pagina A en pagina B plaatst, kunnen bezoekers beide URL’s zien. Zoekmachines weten welke pagina (pagina B) als de belangrijkste moet worden beschouwd met behulp van de canonical tag, maar bezoekers kunnen beide URL’s blijven bekijken.

Gebruik dus een 301 redirect wanneer je wil dat er maar 1 versie van een webpagina bestaat.

301 redirect

Canonical verwijzing en Google Search Console

Google Search Console biedt een handige tool om canonical problemen te identificeren. Je kunt er makkelijk je website’s prestaties monitoren, inclusief canonical issues. Dit kan via de “Dekking”-rapportage. Je kunt hier je foutmeldingen of waarschuwingen over duplicate content bekijken en zien of een verkeerde pagina als canonical is ingesteld. Indien er fouten zijn, kun je de canonical tag aanpassen of toevoegen in de broncode, handmatig of via je CMS, om ervoor te zorgen dat de juiste pagina wordt weergegeven in zoekresultaten.

Correct gebruiken van rel=canonical tags

canonical in html code

1. Controleer de HTML-structuur

Slechte code kan ervoor zorgen dat een website voor elke URL een foute canonieke URL wegschrijft. Het gevolg daarvan is dat je de tag niet op de juiste manier gebruikt. Controleer dus regelmatig of je canoncicals nog kloppen.

2. Voorkom verwarrende signalen

Wanneer tegenstrijdige signalen worden weergegeven, kunnen zoekmachines of zoek engines zoals Google een canonical URL negeren of verkeerd interpreteren. Een veel voorkomend probleem bij een domein-migratie is dat de oude canonieke URLs niet worden aangepast in de html. Dus blijf duidelijke signalen geven aan de zoekmachines. Anders loop je het risico dat ze de verkeerde beslissingen nemen en de verkeerde pagina’s in de zoekresultaten opnemen.

3. Controleer op meerdere canonicals

Het is belangrijk om te zorgen dat er op één pagina niet meerdere canonical tags aanwezig zijn. Dit kan ervoor zorgen dat zoekmachines niet weten welke URL als de primaire versie moet worden beschouwd. Zorg ervoor dat er altijd slechts één verwijzing per pagina wordt toegepast om verwarring te vermijden.

4. Diverse domeinen

De canonical tag kan worden gebruikt op meerdere domeinen als u meerdere websites beheert. Stel dat je een uitgever bent van verschillende nieuwsmerken en dat je hetzelfde artikel op tien verschillende dochterwebsites plaatst. Als u de canonieke tag gebruikt, kunt u slechts één URL als primair gebruiken.

5. Self-referencing

Stel dat je de URL’s A, B en C hebt met bijna identieke inhoud. URL B wordt als de primaire of canonical pagina beschouwd. Je moet een rel=canonical tag toevoegen aan de broncode van pagina B om naar URL B te verwijzen. Dit wordt een zelfverwijzende canon of zelfverwijzende canon genoemd. Zelfs als er geen duplicaat content is, is het een goed idee om elke URL zelfverwijzend te maken. In de SEO-wereld wordt veel gediscussieerd over de noodzaak van een self-referencing canonical voor elke pagina. Google heeft inmiddels bevestigd dat dit het meest effectieve is.

6. Bijna-duplicaten

Veel experts in zoekmachineoptimalisatie denken dat de canonical pagina alleen moet worden gebruikt voor identieke pagina’s. Maar deze tag is ook goed voor bijna-duplicaten. Dit zijn pagina’s met vergelijkbare inhoud. Als je bijvoorbeeld een productpagina wilt tonen die alleen maar afwijkt van andere URLs op basis van prijs, kleur of andere kleine kenmerken, gebruik dan de canonical. Houd er rekening mee dat de niet-canonieke versies van die pagina mogelijk niet in aanmerking komen om te ranken.

Checklist canonical URLs voor SEO

Als u de canonical tags van een website controleert, moet u een aantal dingen in gedachten houden voor de beste SEO-prestaties:

  • Heeft elke pagina een canoniek element?
  • Wijst de tag wel naar de juiste pagina?
  • De webpagina’s zijn te crawlen en te indexeren?

Hoe te controleren?

Je kunt de canonical tags op een pagina controleren door de broncode te bekijken in de meeste browsers, zoals Google Chrome. Klik met de rechtermuisknop op de pagina en selecteer “Paginabron weergeven” om de HTML-code te openen, waar je de canonical tag kunt vinden in de head-sectie. Een andere handige tool is SEO Minion, waarmee je snel en eenvoudig de rel-canonical tag van een pagina kunt bekijken zonder handmatig door de broncode te hoeven gaan. Daarnaast kun je gebruik maken van SEO-audit software zoals Screaming Frog, waarmee je op grote schaal meerdere pagina’s tegelijk kunt controleren op de aanwezigheid en correctheid van canonical tags.

Fouten met canonical pagina’s

Er zijn helaas nog steeds te veel fouten met canonical pagina’s gemaakt. Het is dus steeds belangrijk om ze goed te controleren bij het plaatsen ervan op je website. Hieronder vind je de meest voorkomende fouten terug:

  • Websites kunnen de canonical tag op hun homepage instellen. De meeste keren is dit een slecht idee. Dit komt omdat de pagina’s die naar de homepage verwijzen, mogelijk niet door de zoekmachines worden geïndexeerd.
  • Soms zijn er meerdere canonieke tags op dezelfde pagina. Het gevolg hiervan is dat zoekmachines de canonieke tag niet kunnen vinden.
  • De rel=canonical moet in de sectie van de pagina staan, anders zullen crawlers deze niet zien staan.

Veel gestelde vragen over canonical tags

Volgt Google altijd canonical tags?

Canonical tags informeren zoekmachines over welke URL in de zoekresultaten moet worden weergegeven. Hoewel Google deze doorgaans waardeert, kan het af en toe besluiten om een andere URL te gebruiken als deze beter lijkt. Dit komt zelden voor, maar kan optreden bij onduidelijke signalen. Maak gebruik van de URL-inspectietool in Google Search Console om te verifiëren welke pagina Google als canonical ziet en wijzig indien nodig je strategie.

Verhindert een canonical tag het crawlen van tags?

Nee, het verhindert niet. Bovendien zullen webcrawlers URLs met canonicals blijven crawlen. Maar door de tag te gebruiken, laat je de zoekmachines weten welke pagina’s in de indexen en rankings mogen worden opgenomen. Anders gezegd, je kunt dit gebruiken om te bepalen welke URLs in de zoekresultaten mogen worden weergegeven.

Wat met Canonicals en paginatie?

Google is heel duidelijk over de kwestie: elke URL met paginatie moet een zelfverwijzende canonical bevatten. Dit betekent dat bijvoorbeeld /pagina-2/ een canonical tag moet hebben die verwijst naar /pagina-2/. Vroeger waren er verschillende opvattingen over dit onderwerp, maar tegenwoordig bevestigt Google dat het het beste is om elke paginatie-URL op deze manier te markeren.

Is een canonical URL in staat om de linkwaarde door te geven?

De meeste SEO-experts zijn zich ervan bewust dat 301 redirects de linkwaarde van een pagina naar een andere verplaatsen. Kan dit ook worden toegepast op canonieke tags? niet volledig. Soms wordt er wat getwijfeld. Maar het belangrijkste, volgens Google, is de linkwaarde doorgeven van canonicals.

Conclusie

Canonical tags zijn een essentieel hulpmiddel voor het beheren van duplicate content en het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Of je nu een webshop beheert of een website met veel content beheert, door de canonical tags correct in te stellen, kun je de SEO-resultaten van je website optimaliseren. Met hulpmiddelen zoals Google Search Console is het gemakkelijk om te verifiëren of je canonical tags correct zijn ingesteld en om duplicate contentproblemen aan te pakken.

Met deze kennis kun je voorkomen dat je SEO wordt geschaad door duplicate content en zorg je ervoor dat je website hoger in de zoekresultaten verschijnt.