Online Conversies 2022

SEO: 7 manieren om beter te scoren op online conversies in 2022

Worden mijn doelen en KPI’s behaald en hoe kan ik deze meten? Er zijn heel wat verschillende opties om marketingdoelstellingen te meten. Wanneer we willen weten hoeveel acties er worden uitgevoerd op onze website, dan spreken we van een online conversie meten. Je kan aan de hand van enkele zaken zorgen dat je meer online conversies kan verkrijgen op je website. Wij willen jullie hier een handje bij helpen door 7 manieren vrij te geven om online conversies te behalen in 2022.

Wat is precies een online conversies?

Wanneer we spreken over een online conversie, dan hebben we het over een actie die verricht wordt door een bezoeker op je website. Dit kan een aankoop zijn, het bestellen van een dienst, niet gevonden informatie aanvragen of een inschrijfformulier invullen voor de nieuwsbrief te verkrijgen. Een conversie kan aangeduid worden als een cijfer of in percentage. Dit wordt ook het conversiepercentage genoemd. Stel je eens voor dat je website 3000 bezoekers ontvangt, waarvan 300 overgaan tot een uiteidelijke actie. Dan bedraagt het conversiepercentage 10%

Enkele exemplaren van online conversies

Hieronder staan er enkele voorbeelden van conversies:

  • Subscriptie voor een nieuwsbrief
  • Aankoop van een product/dienst in een webshop
  • Het laden van een whitepaper
  • Inplannen van afspraken
  • Contacteren

Er zijn nog heel wat meer voorbeelden, dit zijn maar enkele exemplaren. Hoe je zelf een conversie ziet is nog altijd het belangrijkste, maar vergeet niet dat actie altijd het hoofdpunt is.

micro vs macro conversies

We hebben micro en macro conversies. Ook wel harde en zachte conversies genoemd. Hieronder leggen we het verschil uit tussen beide conversies

  • Een macro of harde conversie is een conversie waarbij je meteen een effect kan waarnemen. Hierbij heb je als uiteindelijk doel dat je bezoekers een actie gaan ondernemen. Om hierbij een voorbeeld te schetsen, persoon x maakt een aankoop op je webshop. Dit is één conversie meer dan ervoor en zorgt dat je omzet blijft groeien.
  • Een micro of zachte conversie biedt daarentegen niet meteen een omzetsverhoging op. Dit zijn conversies die eerder op lang termijn zullen ondersteunen aan het behalen van macro conversies. Een voorbeeld hiervan is een subscriptie te nemen op een nieuwsbrief. Zo leert je consument je product beter kennen en is de kans groter dat hij later tot een aankoop overgaat.

Conversies meten & berekenen

Conversies geven je een goed zicht weer op je prestaties van je website of campagnes. Deze conversies kan je meten op diverse manieren. Een van de belangrijkste tools die ter beschikking zijn is Google Analytics. Dit is een gratis tool waarmee je kan ontdekken war de bezoeker van je conversie vandaan komt.

Hoe komt Google Analytics aan deze informatie?

De resultaten van Google Analytics is gebasseerd op informatie van verschillende kanalen. Je kan via organische zoekresultaten van Google informatie verkrijgen, door middel van social media, Google Ads en natuurlijk andere websites.

Wanneer je social media of Google Ads campagnes hebt staan lopen, dan is het mogelijk om via Google Analytics te meten hoeveel conversies je hebt gerealiseerd. Alsook de kosten voor het meten van deze conversies. Het is dus belangrijk dat je je conversiepercentage weet zodat je achteraf kan zien als je online campagne succesvol was of niet. Wat veel bedrijven doen is op voorhand een budget bepalen voor de conversies, zodat je achteraf niet voor een onaangename verrassing staat.

Hieronder vindt je de manier om een conversiepercentage te berekeken. Dit is de relatie tussen het aantal bezoeken en het aantal behaalde doelen:

(aantal behaalde doelen/ aantal bezoeken) x 100

Voorbeeld: een webwinkel heeft de afgelopen week 400 bezoekers op haar landingspagina gekregen. Hiervan hebben 60 bezoekers een online aankoop gedaan. We berekenen het conversiepercentage dus als volgt:

(60/ 400) x 100 = 15%

In de afgelopen week heeft 15% van jouw bezoekers een coversie gerealiseerd op jouw webwinkel.

7 manieren om meer online conversies te genereren

Heb je last om conversies binnen te halen? Geen zorgen! Door middel van testen af te leggen en je landingspagina’s te optimaliseren kan je het aantal conversies verhogen. Het proces hiervoor noemen we conversie optimalisatie. Dit kan je op verschillende manieren toepassen. Hieronder geven we je 7 concrete tips die je meteen kan toepassen.

1. Customer loyalty opwekken

Je klant zal pas een actie uitvoeren wanneer hij 100% vertrouwen heeft dat het hem een voordeel zal opleveren. Het is dan ook zeker een goed idee om reviews en testimonials toe te voegen aan je proces om meer vertrouwen op te wekken bij je bezoekers.

Een makkelijke manier om reviews te verzamen en vertrouwen op te wekken is het gebruik maken van een Google Bedrijfsprofiel. In Google Bedrijfsprofiel heb je ook de mogelijkheid om potentiële klanten te vinden.

2. A/B testen

Een A/B-test is onderzoek met controlegroep waarbij twee varianten van een website met elkaar kunnen worden vergeleken. Dus het is altijd een goede oefening om twee verschillende versies te maken van je webpagina en deze nadien te vergelijken. Je laat de ene helft van je bezoekers de A-pagina zien en de andere helft de B-pagina. Nadien heb je een beter zicht op welke pagina het beste werkt en meeste conversies heeft opgelevert.

3. Keurmerken

Wanneer je keurmerken toe voegt toon je jezelf als een betrouwbare leverancier. Dit betekent dat klanten ergens op kunnen terugblikken bij onenigheid en je website meer zullen vertrouwen.

4. USP’s

Het doel die je wilt bereiken met je acties is natuurlijk unieke resultaten verkrijgen. Benadruk daarom wat jouw bedrijf uniek maakt en welke extra’s jouw bedrijf biedt.

Copywriting is iets dat je niet mag onderschatten want de kracht die dit bezit is imens. Het is dan ook een goed idee om dit te koppelen aan een USP. Een goede CTA overtuigt klanten/bezoekers om een actie te ondernemen; een Download nu of Er zijn nog maar 2 exemplaren over kunnen de conversies een boost geven.

5. Een veilige website

Veiligheid is key. Zorgen dat je website veilig en vooral betrouwbaar is is van enorme waarde voor een bedrijf. Je kan dit aantonen door een SSL certificaat aan je website toe te voegen. Hierdoor kan je het probleem vermijden dat klanten denken dat hun gegevens niet veilig gebruikt worden. Een veilige website = een betrouwbare website.

6. Opbouwen van een logische navigatiestructuur

Het lijkt een simpele taak, maar het gebeurt te vaak dat de navigatiestructuur niet optimaal is opgemaakt. Een navigatiestructuur is opgebouwd uit het perspectief van het bedrijf.

Het is dan ook belangrijk dat je de navigatie zo logisch mogelijk maakt. Welke boodschap of belangrijke producten/diensten vinden je klanten het belangrijkst. Zorg ervoor dat je dit weet en daarop inspeel in je navigatiestructuur. Het opstellen van een goed zoekwoord onderzoek is al een goed begin.

7. Bezoekers staan centraal

Wanneer je meer conversies wilt verkrijgen dan is het belangrijk om dicht bij de bron te gaan zoeken naar oplossingen. Je bezoekers zijn de sleutel om meer conversies te verkrijgen. Zoek uit wat voor hen belangrijk is en waar zij problemen/ondervindingen hebben tijdens het browsen op je website/webshop.