Moz Domain Authority

Wat is Moz Domain Authority (DA)?

Moz Domain Authority

Domain Authority voorspelt hoe goed een website in de resultaten van een zoekmachine zal ranken. Het werd enkele jaren geleden gelanceerd door Moz , een bedrijf die gespecialiseerd is in de ontwikkeling van SEO gerelateerde software. De scores lopen van 1 tot 100. Hoe hoger de score, hoe grotere waarschijnlijkheid van ranking in de zoekresultaten.

Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij het bepalen van de Domain Authority van uw website:

  • De relevantie en kwaliteit van inkomende links
  • Het totaal aantal inkomende links die naar uw website verwijzen
  • De kwaliteit van de inhoud van uw website
  • De SEO prestaties van uw website in het algemeen
  • Domeinnaam van de website
  • De populariteit van uw domein
DA Moz voorbeeld

Wat is Page Authority (PA)?

Page Authority (PA) is een indicator ontwikkeld door Moz die aangeeft hoe goed een bepaalde pagina zal ranken op een SERP (Search Engine Results Page). Het is belangrijk dat er rekening gehouden wordt met alle SERP-kenmerken als u bovenaan de zoekresultaten wilt staan. Vergelijkbaar met de Domain Authority rate, varieert deze score van 1 tot 100. Veel zaken die in dit artikel aan bod komen, m.b.t. DA, zijn ook relevant voor Page Authority.

Wat is een goede Domain Authority?

Voor kleinschalige ondernemingen is het niet altijd vanzelfsprekend om een hoge Domein Autoriteit te bereiken, maar ook grote bedrijven zoals Amazon slagen er niet in om een perfecte DA score te realiseren.

De grootste vraag rond Moz Domain Authority score is: “Wat is een goede DA?”. Veel website-eigenaren stellen deze vraag in de hoop te weten wat het ideale getal is om beter te ranken in de Google zoekresultaten. Het antwoord op deze vraag is dat er geen specifiek getal is die u moet bereiken om succesvol te zijn. Daarnaast moet u weten dat Moz Domein Autoriteit geen rechtstreekse invloed heeft op de ranking in de zoekresultaten, het geeft slechts een indicatie.

Vergelijk uw DA score met die van uw directe online concurrentie die gebruik maken van dezelfde zoekwoorden en die een vergelijkbare bedrijfsgrootte hebben als het uwe. Dit zorgt ervoor dat u een goed beeld krijgt over wat een ‘goede’ score is voor uw website.

Tips voor het verbeteren van uw Domain Authority

Eerst en vooral moet u ervoor zorgen dat uw website goed is opgezet. Zorg dat de website gebruiksvriendelijk is, responsive is en snel laadt.

  • Het is belangrijk om een goede interne linkstructuur op te bouwen. De interne links helpen Google bij het crawlen van de website. Het is belangrijk dat Google de relevante inhoud van de webpagina opneemt in de index. Zorg er ook voor dat de anchor-tekst overeenkomt met de inhoud van de pagina waarnaar u klikt.
  • Test uw website op verschillende mobiele apparaten. Websites zonder mobiele versie worden vaak niet meer opgenomen in de lijst met zoekresultaten.
  • Zorg ervoor dat websites snel laden. Dit kunt u onder andere doen door de bestandsgrootte van afbeeldingen te reduceren, webpagina’s niet onnodig lang te maken en het gebruik van video’s te beperken.

Vervolgens is het van essentieel belang om een externe linkbuilding strategie op poten te zetten. Het doel van linkbuilding is om links te verkrijgen op externe relevante websites, die doorverwijzen naar uw eigen website. Daarnaast is het belangrijk om het aantal backlinks die afkomstig zijn van onbetrouwbare websites te reduceren. Lees zeker onze artikels over linkbuilding om meer te weten te komen over dit onderwerp.

Wat moet u doen wanneer uw Moz Domain Authority plots zakt?

Het is volkomen normaal dat de Domein Autoriteit score van uw website fluctueert doorheen de tijd. Telkens wanneer Moz zijn index update of Google zijn index verrijkt zult u een verandering waarnemen. De Domein Autoriteit bij websites met een lage score zullen meer fluctuaties ondervinden dan websites met een hoge score. Het is belangrijk om deze fluctuaties op te volgen en te vergelijken met uw directe concurrentie.

Conclusie

Domein Autoriteit is slechts een indicatie. Het voorspelt hoe goed een website in de resultaten van een zoekmachine zal ranken. Hou uw DA score op regelmatige basis in de gaten en probeer het verschil met (directe) online concurrentie te maximaliseren. Zorg in de eerste plaats ervoor dat uw website goed opgebouwd is, een goed begin is het halve werk. Leg vervolgens de focus op de optimalisatie van uw linkbuilding strategie.