Google news: de ultieme gids

Google News

Google lanceerde in 2006 hun eigen nieuwsnetwerk, namelijk Google News. De artikels die hierin worden getoond aan de gebruiker zijn relevant voor hem/haar. Voor journalisten en redacteurs was dit een onduidelijk platform. Ze hadden geen idee welke factoren een invloed hebben op het feit of je artikel getoond werd of niet. Wij, bij Online Marketing Monkey, hebben gezocht naar de oplossing.

Wat is Google News?

Google News is een gratis nieuwsplatform die een groot aantal nieuwsbronnen doorzoekt om zo relevant mogelijk nieuws te tonen aan de gebruiker. 

Het nieuws wordt opgedeeld als volgt: 

  • Het land waarin je je bevindt (in ons geval is dat België)
  • Wereld
  • Je lokaal nieuws
  • Zakelijk
  • Wetenschap en technologie
  • Amusement
  • Sport
  • Gezondheid

Google hun doel is om iedereen de wereld laten begrijpen met kwalitatief nieuws vanuit verschillende perspectieven. 

Algoritme-factoren

Het algoritme van Google News lijkt sterk op die van de zoekmachine van Google. Het algoritme bestaat uit 8 factoren die invloed hebben op de resultaten in Google News. 

·      Relevantie: zorg ervoor dat het artikel relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker

·      Interesses: bij het installeren van Google News moeten de gebruikers hun interesses aanduiden. Niet alleen het aanduiden van je interesses worden bekeken. Je gedrag via Gmail, zoekopdrachten in Google en YouTube hebben een invloed op het bepalen van je interesses

  • Locatie: Google toont nieuws afhankelijk waar je je bevindt
  •  Trending: nieuws die een trending onderwerp bespreken zullen hoger scoren. 
  • Versheid: artikels die nog maar net online worden gezet, zullen een hogere score krijgen in het algoritme.
  •  Usability: Google houdt ook rekening met de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van je website
  • Manuele selectie: het Google News-team kiezen handmatig welke artikels ze belangrijk vinden

Lay-out van Google News

Afbeelding met tekst, schermafbeelding, zwart
Automatisch gegenereerde beschrijving

Als je op Google News terecht komt, zie je in het midden de artikelkoppen. Hier zie je dus het nieuws die belangrijk is. Aan de rechterkant zie je het weer en daar onder zie je een aantal zoekwoorden die trending zijn. Aan de linkerkant zie je de verschillende onderwerpen die we daarnet overlopen hebben. linksboven zie je nog vier andere categorieën, namelijk; 

  • Voorpaginanieuws: toont alle nieuws die trending is.
  • Voor jou: hier komt alle nieuws terecht die passen bij je interesses.
  • Je volgt: hier komen artikels die over onderwerpen, locaties en bronnen te staan die je volgt(beter bekend als favorieten).
  • Opgeslagen zoekopdrachten: hier komen artikels terecht die passen bij onderwerpen die je hebt opgeslagen. Je hebt bijvoorbeeld een artikel opgeslagen die te maken heeft met “voetbal”, dan zullen er hier artikels komen die te maken hebben met voetbal.

Zoals je ziet staat er onder deze vier categorieën ook een COVID-19 categorie. Hier staat alle relevante en/of recenste nieuws over het virus.

9 tips om opgepikt te worden door Google News

1)    Publiceer informatieve en unieke inhoud

Produceer sterke originele inhoud in tegenstelling tot het hergebruiken of dupliceren van verhalen. Artikelen die recent, inhoudelijk, origineel en op het onderwerp gericht zijn, krijgen prioriteit.

2)    Gebruik “eigen namen”

Google noemt ze “original named entities” en deze staan voor namen van personen, plaatsen of organisaties. Als een nieuwsbron een verhaal genereert dat een naamentiteit bevat die andere artikels binnen dezelfde cluster niet bevatten, kan dit een aanwijzing zijn dat de nieuwsbron in staat is tot een originele berichtgeving.

3)    Snel publiceren en bijwerken

Vroeg zijn en op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen kan de kans op een hoge positie in Google Nieuws verhogen.

4)    Krantenkoppen zijn belangrijk

De kop moet een indicatie zijn van het verhaal in kwestie en zinvolle trefwoorden bevatten. 

5)    First paragraph

De eerste alinea van een nieuwsartikel is cruciaal. Het moet in een paar zinnen de 5 topische vragen (wie, wat, waar, wanneer en waarom) van het verhaal vertellen. Hoe meer details je kunt geben, hoe beter.

6)    Click-throughs

Een artikel met een hoog doorklikpercentage wordt als relevanter gezien, waarbij elke klik telt als een stem voor het artikel, en zal dus waarschijnlijk hoger in de rangschikking komen.

7)    Gebruik goede foto’s

Foto’s worden vaak over het hoofd gezien. Gebruik grote afbeeldingen met een goede beeldverhouding. Voeg ook beschrijvende bijschriften toe.

8)    Differentiëren

Analyseer nieuws vanuit een unieke invalshoek en onderscheid je van waar iedereen over schrijft.

9)    Voorspelling

De focus van het nieuws verschuift. Begrijp de gevolgen van het nieuws en hoe het verhaal in de nabije toekomst zal verschuiven.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *