Benieuwd naar de Google Core Update van mei 2020?

Google Core Update

Google kondigde op 4 mei 2020 een belangrijke aanpassingen in het algoritme aan. Het heet de Google Mei 2020 Core update. De lancering was gespreid over 2 weken. Na de aanpassing in januari is dit al de tweede grote core update van 2020.

Semrush Sensor, die SERP-schommelingen bewaakt, weerspiegelt ook duidelijk de kernupdate van Google in mei 2020. Tussen 4 en 7 mei waren er duidelijk veel veranderingen in de zoekresultaten, die de kernaanpassingen effectief bevestigden. Daarom lijkt de update van mei een aanzienlijke impact te hebben op organische SEO-resultaten.

Waarom past Google haar zoekalgoritmes aan?

Google past zich continue aan de search logica aan. Er zijn elk jaar 3 tot 5 grote updates die aangevuld worden met kleine updates. Maar wat zijn nu de belangrijkste redenen voor deze updates? Google wilt altijd de beste zoekresultaten tonen aan zijn klanten, de Google gebruiker. Technologie verandert constant dus is de grootste zoekmachine, Google, verplicht haar algoritmes aan te passen. Hierdoor is Google steeds beter in staat om correcte en relevante zoekresultaten voor zoekopdrachten weer te geven. Wil je meer te weten komen over wat er gebeurt tijdens een algoritme aanpassing? Lees “What webmasters moeten weten over Google Core updates”. 

Wat te doen als je website getroffen is?

Als je merkt dat de natuurlijke positie van je site sinds begin mei is afgenomen, is de kans groot dat je bent beïnvloed door de Google Core-Update. Geraakt of niet, de aanbevelingen van Google blijven ongewijzigd. Gebruik geen Black Hat enGray hat SEOtechnieken. Vanaf nu tot in de toekomst hoef je je geen zorgen te maken over wijzigingen, zoals de Core Update van Google in mei 2020. 

Hierbij een aantal van de belangrijkste Google mantra’s voor goede SEO :

  • Focus op content: Is de inhoud die je op de site plaatst echt interessant en uniek.
  • Is de inhoud op je website betrouwbaar genoeg?
  • Zijn je webpagina’s mobielvriendelijk en vrij van duplicate content?
  • Heeft je blogpost echt een meerwaarde vergeleken met artikels op vergelijkbare sites? 
  • Bevat de online pagina voldoendeEAT?
  • Heeft je site alleen natuurlijke backlinks? 

Wil je alle rankingfactoren weten? Download onze periodieke tabel van SEO tabel