10 grote voordelen van SEO

SEO

 

SEO, of met andere woorden zoekmachineoptimalisatie, betreft alle acties die je uitvoert om je website te verbeteren om zo hoger in de zoekresultaten van Google te verschijnen bij specifieke zoekopdrachten. In essentie ga je hiermee je site beter leesbaar maken voor Google, waardoor de zoekmachine je site als relevant en waardevol kan beoordelen en voorts een betere plek op in de lange resultatenlijst kan geven. Dit is uiteraard belangrijk voor je bedrijf, want doorgaans hebben mensen geen tijd of zin om verder te kijken dan de eerste pagina van de zoekresultaten. Maar, het belang ervan gaat veel verder dan dat. Wij sommen de tien voornaamste voordelen van SEO voor jouw bedrijf op.

SEO en haar voordelen

1. Hogere zichtbaarheid

Wanneer er meer zoektermen naar de website van je bedrijf leiden en je een hogere positie in de zoekresultaten hebt, zal de kans vergroten je merknaam opvalt. Effectieve SEO helpt je een hogere score te behalen in zoekmachines en maakt je beter vindbaar voor potentiële klanten. Als je weet dat mensen gemiddeld vijf tot zeven impressies nodig hebben om de naam van een merk te onthouden en dat ze niet verder zullen kijken dan de eerste resultatenpagina, zal je begrijpen dat het van groot belang is dat bedrijf terug te vinden is in de eerste vijf resultaten. Enkel dan maak je kans op een klik.

2. Gratis

Anders dan bij search engine advertising, hoef je niet te betalen voor een hoge positie in de zoekresultaten. Vanaf je een pagina hebt gecreëerd die Google als waardevol en relevant beoordeelt, kan je vrijwel meteen verkeer naar je website genereren. Het enige wat je hoeft te doen is wat onderzoek voeren naar de zoekwoorden die je concurrenten gebruiken, en je dient je content relevant en up-to-date te houden. Dit vergt uiteraard wel wat tijd en energie, wat je niet mag onderschatten. Je kan dit ook outsourcen, maar dan verliest SEO zijn kosteloze karakter.

3. Voordelen op lange termijn

SEO kan je op lange termijn veel geld besparen, aangezien je niet hoeft te betalen voor bezoekers die op organische wijze op je website belanden. Als je verder tijd en moeite blijft investeren in zoekmachineoptimalisatie, dan zal dit de prestaties van je website ten goede komen. Deze resultaten zullen op de lange termijn waarneembaar blijven. Tot slot zijn de mensen die via de organische resultaten je website vinden waardevoller. Zij keren zich namelijk tot Google omdat ze een antwoord op een specifiek probleem zoeken, en zij zijn dus de gezellige browse-fase voorbij. Wanneer jij hen een oplossing kan aanbieden, kan dit net dat extra duwtje in de rug zijn om tot een conversie te komen.

Hierbij moet er echter een belanrijke kanttekening gemaakt worden. Om van SEO een succes van lange adem te maken, is het van groot belang dat je de trends en veranderingen op de markt in de gaten blijft houden. Enkel met de beste SEO-toepassingen kan je je website ten volle optimaliseren.

4. Grotere geloofwaardigheid

In de meeste gevallen klikken gebruikers op sites die op de eerste pagina van de zoekresultaten te vinden zijn. Ze doen dit niet alleen om tijd of moeite te besparen, ze geloven namelijk ook dat de meest betrouwbare websites helemaal bovenaan staan. Een hoge ranking van Google wordt vaak gelinkt met autoriteit, deze sites worden dus het vaakst vertrouwd. Wil je als een geloofwaardige en betrouwbare site worden gezien? Dan is het van cruciaal belang dat je een zo hoog mogelijke positie kan bemachtigen, door bijvoorbeeld in te zetten op een goede gebruikservaring, kwalitatieve backlinks en relevante content.

5. Meer verkeer

Met SEO kan je meer bezoekers naar jouw website te leiden. Een goede SEO-strategie kan je helpen helemaal bovenaan in zoekmachines te staan, waardoor je meer impressies en clicks kan verzamelen. Je kan zo ook mensen bereiken wanneer ze een aankoopbeslissing willen nemen. Trefwoorden, title-tags en meta-tags spelen een belangrijke rol in dit proces.

Vergeet ook niet dat veel mensen op hun telefoon of tablet zoeken. Als jouw website niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik, kan je heel wat potentiële klanten mislopen.

6. ROI

Je kan nauwkeurig de prestaties van je website en de invloed van SEO, zoals bijvoorbeeld aantal conversies of bezoekers in een bepaalde periode, bijhouden. Zo krijg je een duidelijk beeld van hoe effectief je SEO-inspanning is. Volgens het Search Engine Journal, een online dagblad dat alle innovaties rond SEO op de voet volgt, is het aantal conversies uit leads gegenereerd door SEO veel hoger dan uitgaande leads.

7. Concurrentie

Door de voortdurende concurrentie is het cruciaal om je SEO up-to-date te houden. De zoekmachineoptimalisatie van jouw site moet goed zitten om het te halen van je concurrenten, want zij doen natuurlijk ook moeite om zo hoog mogelijk in de resultatenlijst te eindigen. Als je niet meegaat met wat jouw concurrenten doen om een hoge ranking te behalen, mis je veel mogelijkheden tot verkoop en bezoekersaantallen.

8. Betere gebruikservaring

SEO draagt bij tot een betere gebruikservaring van je website, want het zorgt ervoor dat je website makkelijker vindbaar en navigeerbaar is. Bij een aangename gebruikservaring zijn mensen geneigd om langer op de site te blijven, en durven ze in de toekomst zelf terug te keren. Daarnaast kan SEO ook helpen bij het verbeteren van de laadsnelheid van je website, wat ook nodig is voor een goede gebruikerservaring.

9. Fysiek verkooppunt in the picture

Onderzoek wijst uit dat zo’n 46% van alle zoekopdrachten op Google lokale zoekopdrachten zijn. Dit wil zeggen dat bijna de helft van de gebruikers zich tot een zoekmachine richt om te zoeken naar iets uit hun omgeving. Google houdt rekening met geografische gegevens, aangezien het niet nuttig of relevant zou zijn dat jouw bedrijf getoond wordt aan iemand die 100km verderop woont. Een handige en laagdrempelige manier om aan lokale SEO te doen en voorts je zichtbaarheid te verhogen, is Google My Business.

10. Meetbaar succes

Met SEO kan je precies meten hoe goed jouw website presteert in de zoekresultaten. Gratis tools als Google Search Console en Google Analytics geven je een gedetailleerd beeld van het surfgedrag van je doelgroep en welke content het beste aanslaat. Met de verzamelde data kan je pagina’s die minder goed scoren aanpassen, waardoor ook hun posities kunnen verbeteren. Dit helpt je meer bezoekers naar je site te trekken, waardoor je succes wordt vergroot.

Wat hebben we nu geleerd?

Het is duidelijk dat SEO een belangrijk onderdeel is van je marketingstrategie. Sterke, kwalitatief hoogwaardige SEO-inspanningen komen je merk ten goede en dragen bij aan de online aanwezigheid. SEO mag niet als een louter technisch fenomeen worden gezien, maar als een essentieel element om je merk te laten bestaan.